Στα 50 δισ. ευρώ θα ανέλθουν οι συνολικές απώλειες που έχει καταγράψει ο σιδηρόδρομος (επιβάτες και εμπορεύματα), την διετία 2020-2021, σύμφωνα με νεότερα στοιχεία της Κοινότητας Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER).
Της Βάσως Βεγιάζη
Υπενθυμίζεται ότι, τον Σεπτέμβριο του 2021, ο CER έκανε λόγο για απώλειες ύψους 41,6 δισ. ευρώ.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την έρευνα «CER COVID Impact Tracker», πλέον τα 50 δισ. ευρώ είναι «ο αριθμός που πρέπει να θυμόμαστε», καθώς αντιστοιχεί σε απώλειες:
-περίπου 27 δισ. ευρώ για το 2020,
-περίπου 23 δισ. ευρώ για το 2021.
Συνολικά, ο σιδηρόδρομος τα τελευταία δύο χρόνια έχασε περί το 33% του τζίρου του λόγω COVID. Αναλυτικότερα, καταγράφηκαν:
-Απώλειες άνω των 46 δισ. ευρώ στις επιβατικές μεταφορές (-41% το 2020 και -36% το 2021),
-Ζημιές σχεδόν 4 δισ. ευρώ στις εμπορευματικές μεταφορές (-12% το 2020 και -10% το 2021).
Επιβατικές μεταφορές
Στο κομμάτι των επιβατικών μεταφορών σημειώθηκε μια εξαιρετικά υποτονική χειμερινή περίοδο (Νοέμβριος του 2020 – Απρίλιος του 2021), με:
-50% απώλειες σε έσοδα (€),
-60% σε όγκους (p.km),
Ωστόσο, η εικόνα αυτή μεταβλήθηκε κατά τους θερινούς μήνες (Μάιος 2021 – Οκτώβριος 2021) με τις ζημιές να μειώνονται σε:
-25% στα έσοδα (€),
-30% σε όγκους (p.km).
Σύμφωνα με την έρευνα, η νέα χειμερινή περίοδο ξεκινά και πάλι με ύφεση τον Νοέμβριο-Δεκέμβριο 2021, ωστόσο φαίνεται να είναι λιγότερο σοβαρή σε σχέση με το 2020. Εκτιμάται ότι, τον Δεκέμβριο του 2021, υπήρξε πτώση 28% στα έσοδα και 35% στους μεταφερόμενους όγκους.
Εμπορευματικές μεταφορές
Μετά από μια “κατάρρευση” τον Ιανουάριο του 2021, οι απώλειες εσόδων στα εμπορεύματα σημείωσαν στασιμότητα, αγγίζοντας περίπου το 10% (σε σύγκριση με το 2019) μέχρι τον Οκτώβριο του 2021.
Όπως και το 2020, καταγράφεται μια άνοδος προς τα τέλη του 2021, με σχεδόν «επιστροφή σε κανονικά» μεγέθη. Ωστόσο, σύμφωνα με τον CER, επειδή οι διακυμάνσεις όγκου – εσόδων συσχετίζονται κατά ένα μεγάλο βαθμό, υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο οι απώλειες όγκου ανέρχονται περίπου σε 10% (-12% το 2020, -9% το 2021).
Διαχειριστές υποδομών
Ενώ ο όγκος στις επιβατικές (p.km) και τις εμπορευματικές μεταφορές (t.km) έχει σημειώσει πτώση, ο αριθμός αμαξοστοιχιών (train-km) φαίνεται να έχει επιστρέψει σε κανονικά επίπεδα.
Ωστόσο, τα έσοδα από τις υποδομές παραμένουν στο “κόκκινο” και υστερούν σταθερά σε σχέση με τους όγκους.
Τα στοιχεία της έρευνας αποκαλύπτουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των χωρών, τα οποία συνδέονται με την ανεπαρκή αποζημίωση που λαμβάνουν οι διαχειριστές για μείωση των χρεώσεων πρόσβασης τροχιάς (Track Access Charges -TAC) που σχετίζονται με τον COVID.
Σε δηλώσεις του ο εκτελεστικός διευθυντής της CER, Alberto Mazzola, τόνισε: «Η κρίση του COVID συνέχισε να έχει σοβαρό αντίκτυπο στο σιδηρόδρομο πέρυσι. Το 2021, τα εμπορικά έσοδα μειώθηκαν κατά 33% σε σύγκριση με το 2019.
Στο τέλος του 2021, τα μέλη της CER έβαλαν ξανά στις ράγες τον ίδιο αριθμό τρένων όπως το 2019, αλλά με μειωμένη επιβατική κίνηση (μείωση κατά 35%).
Αυτό δείχνει ότι τα μέλη της CER συνέχισαν να παρέχουν υπηρεσίες το 2020 και το 2021 αποδεικνύοντας την ανθεκτικότητα του σιδηροδρομικού συστήματος, διατηρώντας ανθρώπους και αγαθά σε κίνηση σε όλη την Ευρώπη.
Ωστόσο, το ποσό των απωλειών στα έσοδα της ΕΕ των “27” έφτασε στο ανησυχητικό επίπεδο των 50 δισ. ευρώ. Αν δεν διορθωθεί, αυτό θα έχει μακροχρόνια αρνητικά αποτελέσματα»
metaforespress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.