Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Ενδεχομένως, λίγοι γνωρίζουν ότι ένας φορητός υπολογιστής που πωλείται σήμερα σε κάποια από τις μεγάλες αλυσίδες λιανικής, φθάνει - αποσυναρμολογημένος - στην Ελλάδα για να συνεχίσει το ταξίδι του προς
κάποια χώρα της Κεντρικής Ευρώπης και να επιστρέψει στα ράφια των ελληνικών καταστημάτων. Η διαδρομή αυτή είναι τμήμα μόνο της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics), της οποίας η Ελλάδα αποτελεί αδύνατο κρίκο.
κάποια χώρα της Κεντρικής Ευρώπης και να επιστρέψει στα ράφια των ελληνικών καταστημάτων. Η διαδρομή αυτή είναι τμήμα μόνο της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics), της οποίας η Ελλάδα αποτελεί αδύνατο κρίκο.
Όπως ανέφερε, κατά το πρόσφατο συνέδριο Capital&Vision, ο καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, φέτος από το Ικόνιο, το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά, υπολογίζεται ότι περισσότερα από 500 εμπορευματικά τρένα θα ταξιδέψουν με προορισμό την Κεντρική Ευρώπη.
Δεν αρκεί το εμπορευματικό έργο
"Μοιάζει με επίτευγμα, αλλά η συγκεκριμένη δραστηριότητα, συνολικά, συνεισφέρει πολύ λίγο στην ελληνική οικονομία και στον τομέα των μεταφορών. […] Στο παρελθόν το προϊόν, συνήθως, παραγόταν σε ένα εργοστάσιο και από εκεί κατέληγε, μέσω μίας μεταφορικής αλυσίδας, στον τελικό καταναλωτή. Πλέον, η ίδια η εφοδιαστική αλυσίδα παρέχει και πολλά τμήματα παραγωγικής διαδικασίας, καθώς συμφέρει περισσότερο η μεταφορά των εξαρτημάτων και η συναρμολόγησή τους κοντά στην περιοχή κατανάλωσης. Στην μίξη της παραγωγικής με την εφοδιαστική αλυσίδα, η Ελλάδα δεν συμμετέχει και δεν έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει" σημείωσε.
Όπως ανέφερε ο κ. Ζηλιασκόπουλος το εμπορευματικό μεταφορικό έργο, η διακίνηση, δηλαδή, ημιέτοιμων προϊόντων από την Cosco προς εργοστάσια της Τσεχίας, της Ουγγαρίας, της Σλοβακίας και της Αυστρίας, προσφέρει κάποια έσοδα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά δεν επιτρέπει στην Ελλάδα να αποτελέσει τμήμα της παραγωγικής διαδικασίας.
"Ένα laptop ήρθε σε εξαρτήματα στον Πειραιά, μεταφέρθηκε στην Τσεχία για να συναρμολογηθεί και επέστρεψε εδώ για να πωληθεί. Η Μεση Ανατολή και η Βόρεια Αφρική προμηθεύεται ξανά αυτό το εμπόρευμα μέσω Ελλάδας. Δεν κατορθώσαμε να διεκδικήσουμε κομμάτι αυτής της παραγωγικής διαδικασίας" σημείωσε.
Το πρόβλημα αυτό δεν οφείλεται μόνο σε κυβερνητικούς χειρισμούς, όπως είπε, αλλά και στο γεγονός ότι οι ελληνικές εταιρείες logistics είναι, κατά κύριο λόγο, εσωστρεφείς.
"Οι ελληνικές εταιρείες δεν διαθέτουν τεχνογνωσία ώστε να είναι σε θέση να προσφέρουν στην Samsung, για παράδειγμα, υπηρεσίες control tower (σ.σ.: τμήμα της εφοδιαστικής αλυσίδας που περιλαμβάνει από τον έλεγχο της κατάστασης μίας παραγγελίας μέχρι την παρακολούθηση της πραγματικής ζήτησης ενός προϊόντος στο κατάστημα)".
Σημείωσε ακόμη, ότι δεν έχουν ακόμη εκδοθεί οι απαιτούμενες υπουργικές αποφάσεις του νόμου του 2014 για την εφοδιαστική αλυσίδα που απλοποιεί σημαντικά τις διαδικασίες, με στόχο την προσέλκυση μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών.
"Μειώσαμε τις άδειες για την κατασκευή αποθήκης από 33 σε τρεις" ανέφερε.
Σχετικά με την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane, σχολίασε ότι έμπαινε μέσα 340 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, έχοντας συσσωρευμένο χρέος 1 δισ. ευρώ, με τις επενδύσεις στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, να καταδεικνύουν ότι η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει διαμετακομιστικό κέντρο όπου κυρίαρχο ρόλο θα διαδραματίζει το τρένο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.