Οι ρήτρες που πρέπει να πληρώσει ο ΟΣΕ στους Ιταλούς της Ferrovie που αγόρασε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι μόνο η κορυφή
του παγόβουνου. Οι καθυστερήσεις στα σιδηροδρομικά έργα μπορεί να οδηγήσουν σε επιστροφές κονδυλίων στην Ε.Ε. Χάος με τις μελέτες.
του παγόβουνου. Οι καθυστερήσεις στα σιδηροδρομικά έργα μπορεί να οδηγήσουν σε επιστροφές κονδυλίων στην Ε.Ε. Χάος με τις μελέτες.
Αντιμέτωπη με ρήτρες, οι οποίες ενδέχεται να φτάνουν και το τίμημα των 45.000.000 ευρώ που καταβάλλουν οι Ιταλοί της Ferrovie Dello Stato Italiane SpA, είναι η κυβέρνηση, αν μέχρι το τέλος Ιανουαρίου δεν έχουν ολοκληρωθεί τα δύο σημαντικότερα έργα αναβάθμισης του σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης.
Η πρόβλεψη για τις συγκεκριμένες ρήτρες που πρέπει να καταβληθούν στους Ιταλούς δεν είχε γίνει γνωστήκατά την πρόσφατη υπογραφή της συμφωνίας στην Κέρκυρα, στο πλαίσιο των εργασιών του ανώτατου συμβουλίου συνεργασίας Ελλάδας- Ιταλίας, μεταξύ των διοικήσεων του ΤΑΙΠΕΔ και της Ferrovie.
Οι καθυστερήσεις στα υφιστάμενα έργα όσο και στις νέες προκηρύξεις προβληματίζουν την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, που πιέζει ώστε να προχωρήσουν, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος επιστροφής κοινοτικών κονδυλίων. Όλα αυτά συμβαίνουν την ίδια στιγμή που η διοίκηση του ΟΣΕ διοργανώνει σήμερα γιορτή για την υπογραφή της πρώτης σύμβασης με ιδιωτική εταιρία για πρόσβαση και χρήση στη σιδηροδρομική υποδομή για την κυκλοφορία εμπορευματικών τρένων, με τη Rail Cargo Goldair.
Στα τέλη Ιανουαρίου, με βάση τη σχετική ρήτρα που προβλέπει η συμφωνία με τη Ferrovie, πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στον άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης, τα οποία είχαν ούτως ή άλλως ημερομηνία παράδοσης τις αρχές Ιανουαρίου. Πρόκειται, στην ουσία, για δύο σημαντικές εργολαβίες.
Η πρώτη είναι η Α.Δ. 635, που αφορά τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός (ύψους 374.000.000 ευρώ που εκτελείται από την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - J&P ΑΒΑΞ - ΤΕΡΝΑ). Η δεύτερη είναι η Α.Δ. 717 για την «ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας», ύψους 41 εκατ. ευρώ.
Στην ΕΡΓΟΣΕ υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει περίπτωση να παραδοθούν τα δύο έργα στις αρχές Ιανουαρίου, χωρίς ταυτόχρονα να δεσμεύονται πως θα ολοκληρωθούν στα τέλη Ιανουαρίου όπως θέλουν οι Ιταλοί. Τα ίδια στελέχη αναρωτιούνται αν η διοίκηση έχει κατανοήσει και έναν δεύτερο κίνδυνο που εγκυμονούν οι καθυστερήσεις: Την επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων στην Ευρωπαϊκή Ενωση καθώς η πρώτη σύμβαση είχε υπογραφεί τον Δεκέμβριο του 2013 και η δεύτερη τον Σεπτέμβριο του 2014.
Οι Ιταλοί, που έχουν ήδη αναλάβει τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και έχουν στείλει προσωπικό στην Ελλάδα, διαπιστώνουν με τα ίδια τους τα μάτια τα σοβαρότατα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο και τις άλλες ελλείψεις, όπως π.χ. σε μηχανοδηγούς. Βλέπουν, επίσης, τις αιώνιες εργολαβίες να αποτελούν πλειοψηφία στα έργα του ΟΣΕ, ενίοτε και με ευθύνη των κρατικών υπηρεσιών, οι οποίες φορτώνουν τις καθυστερήσεις μονίμως στους εργολάβους.
Όπως έχει γράψει πρόσφατα το Euro2day.gr, το μεγαλύτερο από τα νέα έργα της ΕΡΓΟΣΕ, η κατασκευή του τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθηνών - Τρεις Γέφυρες, με υπογειοποίηση του δικτύου στην περιοχή Σεπολίων, προϋπολογισμού 125 εκατ. ευρώ, πάει από μήνα σε μήνα.
Εδώ και μήνες έπρεπε να προκηρυχθεί και το δεύτερο σημαντικό έργο της ΕΡΓΟΣΕ, από πλευράς προϋπολογισμού (φτάνει τα 95 εκατ. ευρώ), για την κατασκευή των σταθμών, της σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης κ.λπ. στο τμήμα Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος όπως και ο διαγωνισμός για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη.
Εκκρεμούν, επίσης, διαγωνισμοί (που έχουν προγραμματιστεί για το δεύτερο εξάμηνο) όπως για την ολοκλήρωση του τμήματος Ψαθόπυργος - Μποζαΐτικα, για την ηλεκτροκίνηση κ.λπ. στο τμήμα Παλαιοφάρσαλο - Καλαμπάκα (προϋπολογισμού 43 εκατ. ευρώ) κ.ά.
Μεγάλες καθυστερήσεις καταγράφονται και στις αναθέσεις των μελετών της ΕΡΓΟΣΕ καθώς εδώ και πολλούς μήνες αδυνατεί να καταλήξει στους αναδόχους που θα τις εκπονήσουν. Στο επίκεντρο βρίσκονται τρεις μεγάλοι διαγωνισμοί μελετών στους οποίους συμμετέχουν σχεδόν όλα τα μεγάλα μελετητικά γραφεία της χώρας.
Αφορούν στην αναβάθμιση των υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών στα τμήματα Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) - Οινόης και Θεσσαλονίκης - Προμαχώνα καθώς και την κατασκευή της νέας εμπορικής γραμμής Νέας Καρβάλης - Τοξοτών Ξάνθης. Αν συνεχιστούν οι καθυστερήσεις, τότε θα χαθούν κοινοτικά κονδύλια εκατομμυρίων ευρώ και για τις μελέτες, την ίδια ώρα που η αγορά «διψάει» για νέες συμβάσεις.
Κερασάκι στην τούρτα αποτελούν οι αλλαγές στις συνθέσεις των επιτροπών αξιολόγησης των δύο εκ των τριών διαγωνισμών. Εξαιτίας της τεράστιας καθυστέρησης λήγουν οι εγγυητικές επιστολές των υποψηφίων και ήδη κάποιοι έχουν προχωρήσει στην υποβολή ενστάσεων καθώς οι προκηρύξεις των διαγωνισμών δεν προβλέπουν τι γίνεται σε μια τέτοια περίπτωση!
euro2day.gr
Οι Ιταλοί δεν ήρθαν μόνοι τους. Εφεραν και το νεφτι μαζι τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαιρός ήταν να αλλαξει η συμπεριφορά καποιων εργαζομένων - στελεχών.