Με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον παρακολουθήσαμε την περασμένη Παρασκευή την υπογραφή μεταξύ του ΟΣΕ και
της Rail Cargo Goldair, για την χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Το μεγάλο νέο είναι πως είναι η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που το έπραξε αυτό ενώ έπεται και συνέχεια. Η συνέχεια θα είναι με τη PEARL. Αν σε αυτό βάλουμε και την ιδιωτική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχουμε ένα πλήρως ιδιωτικοποιημένο περιβάλλον στις σιδηροδρομικές μεταφορές για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας (τουλάχιστον μεταπολεμικά) ενώ η Ελλάδα είναι ίσως η μοναδική χώρα στην Ευρώπη με πλήρως ανοιχτή αγορά.της Rail Cargo Goldair, για την χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Η μεταμόρφωση των σιδηροδρομικών μεταφορών, είναι εν πολλοίς αποτέλεσμα του ...λιμανιού του Πειραιά. Για να γίνω πιο σαφής. Το επίσης ιδιωτικοποιημένο λιμάνι του Πειραιά, με το ράλλυ που έχει κάνει αυτά τα χρόνια τετραπλασιάζοντας την ικανότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων από 1 εκατομμύριο σε 4 εκατομμύρια (και με πρόβλεψη για 5εκατ.TEU μέχρι το 2020) ανέδειξε και τις οδικές αλλά κυρίως τις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Η ραγδαία αυτή αύξηση μαζί με τα έργα που ολοκληρώνονται στη γραμμή Πειραιάς-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη προκάλεσε το ενδιαφέρον και των Ιταλών αλά και των 2 ιδιωτικών εταιρειών. Να μιλήσουμε και για τις 2 νέες ιδιωτικές εταιρείες; Η πρώτη είναι η γνωστή μας Goldair από τον χώρο των αεροδρομίων που αναπτύσσεται επίσης σημαντικά στον χώρο στον logistics και όπως φαίνεται θα γίνει μία από τις ηγέτιδες του χώρου. Σε αυτή συμμετέχουν και οι Αυστριακοί Σιδηρόδρομοι (μία από τις σημαντικότερες και πιο υγιείς δημόσιες εταιρείες της Ευρώπης) που βλέποντας το "πάρτι" θέλουν να συμμετέχουν και το έπραξαν.
Αναφορικά με την PEARL (Piraeus Europe Asia Rail Logistics) όλοι πλέον γνωρίζουν ότι βασικός ιδιοκτήτης είναι το ίδιο το λιμάνι του Πειραιά, δηλαδή η Κινεζική COSCO. Όπως μαθαίνει το ypodomes.com έχει ήδη ξεκινήσει επαφές με τη ΓΑΙΑΟΣΕ για την απόκτηση 4 μηχανών και μπορεί αυτή τη στιγμή να έχει συμβληθεί με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι βέβαιο ότι στο μέλλον θα επιδιώξει την αυτονόμηση της με δεδομένη την συνεχώς αυξανόμενη κίνηση στο λιμάνι του Πειραιά.
Ένα συγκλονιστικό στοιχείο είναι πως το 1990 επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές στην Ελλάδα ήταν διπλάσιες από όσο είναι σήμερα! Πρόκειται για ένα δείγμα της κατάρρευσης του μέσου από τις πολιτικές που ελήφθησαν σε όλη αυτή την περίοδο και την απαξίωση ενός μέσου που στην Ευρώπη γνωρίζει ασυγκράτητη άνοδο με νέες τεχνολογίες, ταχύτητα και ασφάλεια άνευ προηγουμένου.
Η μεταμόρφωση του Σιδηρόδρομου έχει βέβαια μόλις ξεκινήσει και τα επόμενα χρόνια θα γίνουμε μάρτυρες της γιγάντωσης του στην Ελλάδα, κάτι που όπως φαίνεται είναι αναπόφευκτο. Όπως ειπώθηκε άλλωστε στα γραφεία της ΟΣΕ κατά τη διάρκεια της τελετής της υπογραφής, ενώ ο μέσος όρος των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ευρώπη είναι μεταξύ 9-11% στη χώρα μας το ποσοστό αυτό είναι μόλις 0,8% και η πρόβλεψη που υπάρχει είναι ότι θα υπάρξει ένα ξαφνικό booming, μία αύξηση της τάξεως του 400% τα επόμενα χρόνια.
Σε αυτό φαίνεται πως θα συμβάλλουν όλα όσα θα συμβούν τα επόμενα 3 χρόνια. Η ολοκλήρωση των έργων στον διάδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, η ηλεκτροκίνηση στο Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος, η επαναλειτουργία της γραμμής Αθήνα-Κιάτο-Αίγιο ανοίγουν και πάλι τον δρόμο για περισσότερες και πιο αξιόπιστες επιβατικές μεταφορές.
Ένα δεύτερο στοιχείο είναι η πλήρης δραστηριοποίηση και ο ανταγωνισμός που θα φέρει νέα πελατεία στα εμπορευματικά τρένα από ΤΡΑΙΝΟΣΕ, RCG και PEARL. Στην νέα αυτή αγορά θα δούμε κινήσεις που στο παρελθόν φαίνονταν όνειρα θερινής νυκτός, όπως η μεταφορά χύδην φορτίων που για την RC Goldair αποτελεί όπως φαίνεται μεγάλη επιδίωξη και νέα αγορά, αλλά και τη μεταφορά trailer δηλαδή φορτηγών που θα μπορούν να μετακινούνται από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι την Ειδομένη σε ελάχιστο χρόνο (περίπου 6 ώρες αντί για τουλάχιστον 9 σήμερα).
Τρίτο στοιχείο είναι η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που θεωρείται ότι θα γιγαντώσει ακόμα περισσότερο τις σιδηροδρομικές μεταφορές, κυρίως προς τα Βαλκάνια καθώς αποτελεί το παραδοσιακό επίνειο της περιοχής.
Τέταρτο στοιχείο είναι το Θριάσιο Πεδίο που ξεκινά στις αρχές του 2018 ως το πρώτο Giga Logistics Park της χώρας και που θα φέρει τσουνάμι προσέλκυσης εταιρειών στον Ασπρόπυργο που αναμένεται αν ζήσει μεγάλη αύξηση της ζήτησης τέτοιων χώρων (αποθηκών-στάθμευσης). Μαζί ξωπίσω έρχονται και νέα Εμπορευματικά σε Ηγουμενίτσα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Λάρισα και Πάτρα.
Όλα αυτά συγκεντρώνουν πολύ μεγάλες πιθανότητες να προσελκύσουν και άλλες ιδιωτικές εταιρείες που θα δουν την Ελλάδα ως μεταφορικό Eldorado και την γέννηση ενός κλάδου που μέχρι σήμερα θεωρούνταν "για λίγους" και ίσως ένας από τους πλέον κρατικοδίαιτους.
Η μεταμόρφωση του Σιδηρόδρομου στη χώρα ξεκίνησε και η ιστορική αρχή έγινε με την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την επίσημη δραστηριοποίηση της RC Goldair. Η άνοιξη του τρένου φαίνεται πως έχει ήδη χτυπήσει την πόρτα της χώρας και εμείς δεν έχουμε παρά να ανταποκριθούμε, να ανοίξουμε και να υποδεχθούμε αυτή τη νέα (για την Ελλάδα), πολλά υποσχόμενη αγορά.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
Ό,τι ανεξαρτητοποιείται από το κράτος μπορεί να έχει μέλλον σε αυτόν τον τόπο. Δεν αρκούν λίγοι φιλότιμοι για να σώσουν την κατάσταση. Όπως ο ΟΛΠ γιγαντώθηκε, έτσι θα γιγαντωθεί και ο σιδηρόδρομος, γιατί ο καθένας θα δουλεύει για να κρατήσει τη θέση του. Όποιος δεν κάνει θα παίρνει πόδι. Όποιου δεν του αρέσει να πηγαίνει σπίτι του. Οι φιλότιμοι θα συνεχίσουν να κάνουν τη δουλειά τους όπως την έκαναν και πριν και θα κερδίζουν τον σεβασμό των υπολοίπων. Τέρμα τα ανοιχτά πουκάμισα με τη τρίχα να βγαίνει έξω και την ιδρωτίλα να μυρίζει από τα 3 μέτρα.
ΑπάντησηΔιαγραφή