Παρασκευή 5 Μαΐου 2017

Στα χαρτιά μένει η απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών - Θέμα η εκπαίδευση νέων Μηχανοδηγών

Κλειστή παραμένει η αγορά των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών έξι χρόνια μετά την απελευθέρωσή της. Οι δύο ιδιωτικές επιχειρήσεις, που έχουν
λάβει άδεια για να πραγματοποιήσουν σιδηροδρομικό μεταφορικό έργο, δεν μπορούν να ξεκινήσουν τις δραστηριότητές τους, δεδομένου ότι δεν διαθέτουν μηχανοδηγούς και ο ΟΣΕ, που έχει την υποχρέωση να τους δημιουργήσει, δεν έχει ακόμη λειτουργήσει τη σχολή μηχανοδηγών.
Ελλειψη μηχανοδηγών τρένων υπήρχε πάντοτε. Τα τελευταία χρόνια όμως οξύνθηκε, κυρίως μετά την ψήφιση του νόμου ν. 3911/2011. O νόμος αυτός αποτελεί προσαρμογή κοινοτικής οδηγίας του 2007 στο εθνικό δίκαιο που στόχος της είναι η απελευθέρωση της αγοράς σιδηροδρομικών μεταφορών και ορίζει και θέματα κατάρτισης μηχανοδηγών. Προβλέπει τη λειτουργία μιας σχολής πιστοποιημένης κατάλληλα, ενώ το έργο της δημιουργίας της ανατίθεται στον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, τον ΟΣΕ.

Εκτοτε, αν και έχουν μεσολαβήσει έξι χρόνια και περισσότερες από τρεις κυβερνήσεις, η πιστοποιημένη σχολή ΟΣΕ δεν λειτούργησε ποτέ. Μόλις πριν από λίγες ημέρες, ο διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού Κώστας Πετράκης υποσχέθηκε την ίδρυση της «ακαδημίας ΟΣΕ». Αυτό έγινε μετά τις πιέσεις των θεσμών, αλλά και της Κοινότητας, η οποία πρόσφατα έγειρε ζήτημα κρατικών ενισχύσεων ΟΣΕ ύψους πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Στην πολυσέλιδη απάντηση που έδωσε ο ΟΣΕ, όπως ανέφερε ο κ. Πετράκης, ο ΟΣΕ και η κυβέρνηση υπόσχονται στην Κομισιόν τη δημιουργία σχολής κατάρτισης μηχανοδηγών.

Παράγοντες της αγοράς, πάντως, αναφέρουν ότι η κατάρτιση των μηχανοδηγών ΟΣΕ δεν αποτελεί και κάποιο βαρύ καθήκον. Στην πράξη απαιτείται διετής θεωρητική και πρακτική κατάρτιση επιπέδου ΙΕΚ. Χωρίς αυτή, ωστόσο, δεν μπορούν να δημιουργηθούν νέοι μηχανοδηγοί τρένων. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι ιδιώτες που θέλουν να επενδύσουν στη συγκεκριμένη αγορά δεν μπορούν.

Η Rail Cargo Logistics Goldair, κοινοπραξία των Αυστριακών Σιδηρόδρομων (49%) με την ελληνική εταιρεία Goldair (51%), δεν μπορεί να ξεκινήσει δραστηριότητες εξαιτίας αδυναμίας εξεύρεσης μηχανοδηγών. Η εταιρεία, σύμφωνα με πληροφορίες, απέστειλε τέσσερις επιστολές στον ΟΣΕ, αιτούμενη την κατάρτιση προσωπικού της ως μηχανοδηγών, χωρίς ωστόσο να λάβει κάποια απάντηση. Αλλη μία επιστολή έφθασε στον ΟΣΕ, από την Piraeus Europe Asia Rail Logistics (REARL), την τρίτη αδειοδοτημένη εταιρεία της χώρας, χωρίς ωστόσο και αυτή να λάβει κάποια απάντηση.

Πολλοί διακρίνουν συνδικαλιστικά συμφέροντα πίσω από την αδράνεια αυτή του ΟΣΕ. Σήμερα οι μηχανοδηγοί, παρά τις μειώσεις μισθών, λαμβάνουν μηνιαίως 2.500-3.000 ευρώ καθαρά. Πίσω στο 2010 αμείβονταν με περισσότερο από 5.000 ευρώ. Συνδικαλιστικές πηγές, ωστόσο, απορρίπτουν αυτήν τη θεωρία και εκτιμούν ότι το πρόβλημα πηγάζει από τη συνήθη αδιαφορία της κρατικής διοίκησης. Οι ίδιοι παραδέχονται ότι έχουν μεσολαβήσει αρκετές κυβερνήσεις μέχρι τώρα, χωρίς καμία να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Αλλοι διακρίνουν μια αντίδραση της κρατικής μηχανής στην επιχειρούμενη απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών και στην αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Το δεδομένο είναι ότι «ο κόμπος πλέον πλησιάζει στο χτένι», καθώς απομακρύνεται προσωπικό, κυρίως μέσω συνταξιοδοτήσεων. Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι, προκειμένου να αντιμετωπιστούν πιεστικές ανάγκες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), δόθηκαν άδειες, κατά παρέκκλιση του νόμου 3911/2011 σε 22 βοηθούς μηχανοδηγών, ώστε να αντιμετωπιστούν οι σοβαρές ελλείψεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι άδειες αυτές θα προσαρμοστούν κατάλληλα μόλις λειτουργήσει η νέα ακαδημία του ΟΣΕ.
Βαγγέλης Μανδραβέλης
kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.