Το δυστύχημα στο Άδενδρο επισπεύδει τις εξελίξεις στο σιδηρόδρομο. Μπορεί το προκαταρκτικό πόρισμα να
αναφέρει ότι η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί την κύρια ευθύνη του δυστυχήματος, ωστόσο το τραγικό συμβάν ανέδειξε τις χρόνιες παθογένειες του σιδηροδρόμου.
Η προκαταρκτική έκθεση της επιτροπής επιβεβαίωσε την αρχική εκτίμηση περί υπερβολικής ταχύτητας, καθώς με βάση την επίσημη ανάλυση του ταχογράφου, η ταχύτητα της αμαξοστοιχίας, τη στιγμή του εκτροχιασμού, ανήλθε στα 144,343 χιλιόμετρα την ώρα, όταν η επιτρεπόμενη στο σημείο αυτό (παρακαμπτήριος) δεν ξεπερνά τα 60 χλμ./ώρα.
Οπως αναφέρεται, μάλιστα, από τα στοιχεία δεν φαίνεται να έγινε εφαρμογή πέδης-φρεναρίσματος.
Παρόλα ταύτα, το κρίσιμο σημείο του πορίσματος είναι το ακόλουθο: «Με την προσωρινή (ορθή μεν κανονιστικά, αλλά επιβαρυμένη λειτουργικά) κατάσταση του δικτύου, θα πρέπει να εξεταστούν μέτρα που θα απέτρεπαν ή θα μείωναν δραστικά την υπέρβαση του εκάστοτε ορίου ταχύτητας».
Τι σημαίνει αυτό: Ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο χρειάζεται, σε αρκετά σημεία, ανάταξη, σε συνδυασμό με τη πλήρη λειτουργία των συστημάτων σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης.
Σε μια προηγμένη σιδηροδρομικά χώρα, εάν ο μηχανοδηγός είχε υπερβεί το όριο ταχύτητας, είτε θα του είχε γίνει προειδοποίηση από το κέντρο κυκλοφορίας, είτε θα του «είχαν πάρει τον έλεγχο» της αμαξοστοιχίας.
Ποια είναι η επόμενη ημέρα; Όπως και να έχει, αναμένεται να ενταθούν οι προσπάθειες ανάταξης του δικτύου και λειτουργίας των συστημάτων σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης.
Για το δίκτυο, σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση από τον ΟΣΕ, θα επιλεχθούν οι κατά τόπου εργολαβίες και όχι το μοντέλο ΣΔΙΤ.
Αντίστοιχα, για τα συστήματα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, είναι κοινό μυστικό ότι σχεδόν τα περισσότερα γίνονται εμπειρικά, αν και έχουν διατεθεί εκατ. ευρώ σε έργα.
Ενδεικτικά:
-Το σύστημα ETCS (εξασφαλίζει τη μετάδοση πληροφοριών από τις ράγες στο τρένο) δεν λειτουργεί σε πανελλαδικό επίπεδο.
-Η φωτοσήμανση – τηλεδιοίκηση λειτουργούσε και διαλύθηκε τα τελευταία χρόνια, ενώ το πλιάτσικο έγινε με το ξήλωμα, από επιτήδειους, όλης της υποδομής της ηλεκτροκίνησης στο κομμάτι Αθήνα – Τιθορέα.
-Σαν να μην έφταναν τα ανωτέρω, παρατηρείται έλλειψη προσωπικού στους μηχανοδηγούς. Ο μηχανοδηγός στην Ισπανία ή στην Ελβετία ή σε όλες τις προηγμένες χώρες της Ευρώπης δεν εργάζεται πάνω από 6 ώρες στα χειριστήρια, παρά το ότι υπάρχουν αρκετά συστήματα ασφαλείας που του παρέχουν προστασία. Στην Ελλάδα, παρατηρείται εντατικοποίηση της εργασίας, κάτι το οποίο εγκυμονεί κινδύνους.
metaforespress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.