Τρίτη, 24 Ιανουαρίου 2017

Επτασφράγιστο μυστικό οι επιλογές των Ιταλών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Την επόμενη μέρα του ελληνικού σιδηροδρόμου προσπαθούν να αποκρυπτογραφήσουν στην αγορά, λίγες μέρες μετά την υπογραφή της συμφωνίας για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους
Ιταλικούς σιδηροδρόμους.
Το κουβάρι περιπλέκουν η πρόθεση για την απόκτηση σιδηροδρομικής άδειας από την ΓΑΙΑΟΣΕ, δήλωση διόλου τυχαία σε αυτή την συγκυρία αλλά και η απόφαση των Ιταλών, όπως τουλάχιστον διαφαίνεται από τις δηλώσεις της διοίκησης στο ελληνικό τύπο, για την μη διεκδίκηση της εταιρείας τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού (ΕΕΣΣΤΥ).
Αν οι Ιταλοί υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις τους για επενδύσεις συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ σε τροχαίο υλικό μέσα στα επόμενα χρόνια, τότε το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού σιδηροδρόμου (βαγόνια, μηχανές), απαξιώνεται πλήρως.
Επί του παρόντος, οι όροι της σύμβασης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Ιταλών παραμένουν επτασφράγιστο μυστικό, καθώς η συμφωνία πώλησης δεν θα περάσει από την Βουλή, όπως συμβαίνει στις συμβάσεις παραχώρησης. Επομένως κανείς δεν μπορεί –πλην ΤΑΙΠΕΔ- να γνωρίζει ποιες είναι οι πιθανές ρήτρες της σύμβασης και αν το ελληνικό δημόσιο θα μπορούσε να «ανταγωνιστεί» την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, συστήνοντας μια νέα εταιρεία.
Την ίδια στιγμή έμπειροι σιδηροδρομικοί κύκλοι, σημειώνουν ότι εάν δεν γίνουν επενδύσεις στην ΕΕΣΣΤΥ, προκειμένου να αναβαθμιστεί και να αναπτυχθεί, τότε η εταιρεία βυθίζεται στον πάτο. Εφόσον μάλιστα οι Ιταλοί αποσύρουν το ενδιαφέρον τους για την εταιρεία, θεωρώντας ότι μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες εσωτερικά, τότε η ΕΕΣΣΤΥ μπαίνει σε μεγάλες περιπέτειες.
Επί του παρόντος το ΤΑΙΠΕΔ μεταθέτει κατά ένα πεντάμηνο την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την εταιρεία στις 30 Ιουνίου, συνδέοντας τον διαγωνισμό με την ολοκλήρωση της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά τις σχετικές εγκρίσεις από τις Βρυξέλλες. Από το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων υποστηρίζουν πάντως ότι η συμφωνία με τους Ιταλούς αναθερμαίνει το ενδιαφέρον των επενδυτών και ότι την μετάθεση της ιδιωτικοποίησης ζήτησε και υποψήφιος ενδιαφερόμενος για την ΕΕΣΣΤΥ.
Μέχρι σήμερα, ως ενδιαφερόμενη εμφανιζόταν η «Skoda Trasportation», καθώς οι Ιταλοί φαίνεται να επιδιώκουν να χτίσουν μια δική τους τεχνική βάση. Σε αυτή την περίπτωση και απουσία ισχυρού υποψηφίου η εταιρεία τροχαίου υλικού θα βρεθεί σε εξαιρετική δυσκολία με ορατό τον κίνδυνο άλλη μια διαγωνιστική διαδικασία να κινηθεί άγονη.
Σε ό,τι αφορά την διεκδίκηση άδειας από την ΓΑΙΑΟΣΕ, παράγοντες του σιδηροδρόμου, διαφωνούν με τον τρόπο που έγινε. «Όταν υπάρχει ένα τέτοιο σχέδιο, δεν βγαίνεις να το δηλώσεις μία μέρα μετά την υπογραφή της συμφωνάς για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ» εξηγούν πηγές του σιδηροδρόμου και επισημαίνουν ότι ακόμη και αν έχει ρεαλισμό ένας αντίστοιχος σχεδιασμός, τότε γεννιούνται μερικά πολύ χρήσιμα ερωτήματα.
Όπως σημειώνουν τα δρομολόγια των άγονων γραμμών, για τα οποία υπάρχει κρατική επιδότηση έχει για την επόμενη πενταετία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ άρα, αναρωτιούνται με ποιο τρόπο θα μπορέσει να βγει στην αγορά η νέα εταιρεία και με τι πόρους, όταν οι άλλοι θα έχουν πάρει το μερίδιο αγοράς. Εκτός λένε και η κυβέρνηση, αποφασίσει να αναθεωρήσει το πρόγραμμα των άγονων γραμμών, θεωρώντας ότι οι υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτή την χρηματοδότηση δεν ικανοποιούνται.
Για φέτος, σύμφωνα με τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που υπέγραψαν πρόσφατα οι υπουργοί Υποδομών και Οικονομικών κ.κ Σπίρτζης και Τσακαλώτος και δημοσιεύτηκε στην Διαύγεια, τα έσοδα της εταιρείας προβλέπεται να ανέλθουν σε πάνω από 128 εκ. ευρώ. Από αυτά τα 73 εκ. ευρώ προέρχονται από παροχή υπηρεσιών (επιβατικό και εμπορευματικό έργο) και τα υπόλοιπα από την κρατική επιχορήγηση συνολικού ύψους 50 εκ. ευρώ. Τα κέρδη αναφέρεται ότι θα διαμορφωθούν σε 5,6 εκ. ευρώ. Το προσωπικό της εταιρείας ανέρχεται σε 679 άτομα.
newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.