Δευτέρα, 16 Ιανουαρίου 2017

Η απέραντη μοναξιά του κ. Λε Παπ και ο αργός θάνατος του ΤΑΙΠΕΔ.

Η συζήτηση, δηλαδή ποιες συμμετοχές θα μεταφερθούν στο υπερταμείο, πώς και με ποιους θα λειτουργεί, είναι σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες και ο λόγος που σειρά διαγωνισμών, όπως
του ΟΛΘ, της Εγνατίας, της ΕΕΣΣΤΥ, των μαρινών, διαφόρων ακινήτων, «πάνε πίσω».
Ο Ζακ Λε Παπ πρέπει να νιώθει απελπιστικά μόνος στο γραφείο του στον αριθμό 7 της οδού Βουλής. Ο πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου του λεγόμενου υπερταμείου, εδώ και κάποιους μήνες προσπαθεί να στελεχώσει το διοικητικό συμβούλιο και να συγκροτήσει τον νέο φορέα ιδιωτικοποιήσεων από το μηδέν. Ομως τόσο ο φορέας όσο και ο Λε Παπ θα πρέπει να περιμένουν τις αποφάσεις κυβέρνησης και δανειστών. Εως τότε όλα θα είναι «στα χαρτιά».
Η απέραντη υπομονή του Λε Παπ, αρετή που λέγεται πως χαλύβδωσε η επαγγελματική διαδρομή του στο γαλλικό δημόσιο, είναι άγνωστο εάν θα επαρκέσει για το έργο που έχει μπροστά του. Εκτός εάν πιστέψει κανείς πως το νέο υπερταμείο θα δουλέψει άμεσα σαν καλοκουρδισμένο, ακριβό, ελβετικό ρολόι. Κι όλα αυτά την ώρα που ήδη το ελληνικό πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, όπως το γνωρίσαμε μέχρι σήμερα διά του ΤΑΙΠΕΔ, οδεύει σε αργό θάνατο.
Ομως στην τρέχουσα χρονική συγκυρία, αυτή ακριβώς είναι η συζήτηση μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των δανειστών: η μεταφορά όλων των συμμετοχών του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένων αυτών του ΤΑΙΠΕΔ, στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), θυγατρική της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ Α.Ε.).
Η κυβέρνηση, που επιδιώκει αυτή την κίνηση, τόσο για λόγους πολιτικούς, όπως είναι η απαξίωση του «επάρατου» ΤΑΙΠΕΔ, όσο και πρακτικούς, να κερδίσει χρόνο σε κρίσιμα μέτωπα όπως είναι οι ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις, έχει ένα σημαντικό επιχείρημα: Αυτό της ενιαίας διαχείρισης των συμμετοχών της. Και σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, το επιχείρημα αυτό το «ακούνε» τουλάχιστον προσώρας οι δανειστές. Δεν μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ, υποστηρίζεται, να έχει το 17% της ΔΕΗ, το 23% της ΕΥΑΘ, το 11% της ΕΥΔΑΠ και η ΕΔΗΣ τα υπόλοιπα ποσοστά και να προχωρήσει έτσι η αξιοποίησή τους.
Ολη αυτή η συζήτηση, δηλαδή ποιες συμμετοχές θα μεταφερθούν στο υπερταμείο, πώς και με ποιους θα λειτουργεί, είναι σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες και ο λόγος που σειρά διαγωνισμών, όπως του ΟΛΘ, της Εγνατίας, της ΕΕΣΣΤΥ, των μαρινών, διάφορων ακινήτων, και άλλοι «πάνε πίσω». Οπως και οι αποφάσεις για το τι θα γίνουν περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, όπως τα περιφερειακά λιμάνια και τα υπόλοιπα αεροδρόμια. Οπως και ο λόγος που δεν έχει μέχρι σήμερα εγκριθεί το επικαιροποιημένο Asset Development Plan του ΤΑΙΠΕΔ και ας ήταν μνημονιακή υποχρέωση.
Υπενθυμίζεται ότι έχει συμφωνηθεί και ψηφιστεί πως το υπερταμείο και θα ιδιωτικοποιεί και θα παραχωρεί και θα αναδιαρθρώνει τις επιχειρήσεις και τα ακίνητα που θα περιέλθουν στο χαρτοφυλάκιό του. Οπως και δικαιώματα παραχωρήσεων που ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί ποια θα είναι. Είναι όλα αυτά που ακόμα συζητάει η κυβέρνηση με τους δανειστές, έστω και αν έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία έως τα τέλη του 2016.
Μπορεί να έχουν ήδη κατατεθεί και ψηφιστεί από τη Βουλή παραρτήματα που αφορούν δύο «πακέτα δημοσίων επιχειρήσεων», που περνούν στην υπό ίδρυση «Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών» (ΕΔΗΣ), αλλά αυτή δεν υπάρχει ακόμα παρά μόνον στα χαρτιά. Οι συμμετοχές της αριθμούν ήδη (πάντοτε στα χαρτιά) τις 12. Συγκεκριμένα περιλαμβάνουν το ποσοστό του Δημοσίου σε ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, Κτιριακές Υποδομές, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό και ΔΕΗ και ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ. Τώρα η κυβέρνηση θέλει να περάσει στην ΕΔΗΣ και τα πακέτα του ΤΑΙΠΕΔ και πιθανόν να το μετεξελίξει σε back office του υπερταμείου, μηχανισμό που θα κάνει δηλαδή τη διεκπεραίωση όσων αποφασίζει η μητρική. Αλλωστε, όπως η ΕΔΗΣ, αλλά και το ΤΧΣ και η ΕΤΑΔ, έτσι και το ΤΑΙΠΕΔ είναι θυγατρικές όλες (στα χαρτιά) του υπερταμείου.
Με δεδομένο όμως ότι το υπερταμείο βρίσκεται ακόμα στη διαδικασία αναζήτησης συμβούλων για τον εσωτερικό του έλεγχο, όπως βέβαια και μελών αλλά και επικεφαλής για το διοικητικό συμβούλιο, εύκολα καταλαβαίνει όποιος έχει στοιχειώδη γνώση της δύναμης της αδράνειας του ελληνικού Δημοσίου, πόσος χρόνος χρειάζεται για να αρχίσουν να λειτουργούν αυτές «οι νέες δομές» για τις οποίες όλο και πιο συχνά μιλούν τελευταία στελέχη της κυβέρνησης όταν ερωτώνται για το ΤΑΙΠΕΔ.
Ομως οι καθυστερήσεις αυτές έχουν ίσως και ένα όφελος: η κυβέρνηση θα έχει «αντισταθεί στο ξεπούλημα της περιουσίας του ελληνικού λαού», κάτι πολύ χρήσιμο για τη συσπείρωση των ψηφοφόρων της, ειδικά εάν επαληθευθούν τα σενάρια περί εκλογών πριν από τη λήξη της τετραετίας.

Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.