Σημαντικές αλλαγές θα ισχύσουν από την 1η Ιουλίου στο καθεστώς της διαπραγμάτευσης εργαζομένων και εργοδοτών για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, δημιουργώντας νέα δεδομένα και στο καθεστώς προκήρυξης απεργιών -με αρκετούς να υποστηρίζουν ότι τα συνδικάτα θα δουν τις ....
δυνατότητές τους να πεεριορίζονται. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με νέο νόμο που τίθεται σε ισχύ από την 1η Ιουλίου, σε κάθε επιχείρηση όπου υπάρχουν περισσότερα του ενός συνδικάτα (όπως στους σιδηρόδρομους ή τις αερομεταφορές) και σε περίπτωση ασυμφωνίας μεταξύ τους, θα ισχύει η συλλογική σύμβαση εκείνου το οποίο αριθμεί τα περισσότερα μέλη. Όπως λένε οι εμπνευστές του νόμου, αυτός απλώς αποτρέπει συγκρούσεις συμφερόντων ανταγωνιστικών σωματείων, τα οποία θέλουν να περάσουν διαφορετικές συλλογικές συμβάσεις στην ίδια επιχείρηση. Σημειώνεται ότι μέχρι το 2010 και για 60 χρόνια, στη Γερμανία ίσχυε το καθεστώς της ενιαίας συλλογικής σύμβασης για όλους τους εργαζόμενους σε κάθε επιχείρηση. Σε περίπτωση διαφωνίας ανάμεσα σε διαφορετικά συνδικάτα που δραστηριοποιούνταν στην ίδια επιχείριση, ο νόμος προέβλεπε διαβούλευση μεταξύ τους για ενιαία γραμμή. Το 2010, ωστόσο, το Ομοσπονδιακό Εργατικό Δικαστήριο έκρινε άκυρη αυτήν την πρακτική, ενισχύοντας τον ρόλο των μικρότερων συνδικάτων σε κάθε κλάδο. Η υπουργός Εργασίας και στέλεχος του SPD, Αντρέα Νάλες, υποστήριξε ότι οι αντιπαραθέσεις μεταξύ συνδικάτων περιορίζουν την ελευθερία των συλλογικών διαπραγματεύσεων: «Για 60 χρόνια τα σωματεία πορεύονταν με την ιδέα ότι μαζί είμαστε πιο δυνατοί παρά ο ένας εναντίον του άλλου» ανέφερε χαρακτηριστικά. Η υπουργός σημείωσε επίσης ότι η αλλαγή της νομοθεσίας το 2010 έχει προκαλέσει πολλές ανησυχίες. Γι αυτό, υπενθύμισε η Νάλες μιλώντας στο Κοινοβούλιο, τόσο οι εργοδότες όσο και η γερμανική συνομοσπονδία συνδικάτων έχουν ζητήσει να επαναφέρει η νομοθεσία τον θεσμό της ενιαίας συλλογικής σύμβασης. Τη συγκεκριμένη συζήτηση πυροδότησαν εκ νέου οι συνεχόμενες απεργίες των γερμανικών σιδηροδρόμων. Στην εν λόγω επιχείρηση υπάρχουν δυο σωματεία, που πολύ συχνά υπερασπίζονται αντίθετες απόψεις σχετικά με τη μισθοδοσία και τις συνθήκες εργασίας. Στη προκειμένη περίπτωση το μικρότερο σωματείο (GDL) ήταν εκείνο που απεργούσε το τελευταίο χρονικό διάστημα. Με τον νέο νόμο αναμένεται να εξομαλυνθεί η κατάσταση. Πάντως η αντιπολίτευση στέκεται απέναντι στον νόμο για τις γενικές συλλογικές συμβάσεις. Η Αριστερά και οι Πράσινοι κατηγορούν την κυβέρνηση ότι προσπαθεί να περιορίσει το απεργιακό δικαίωμα των μικρότερων σωματείων. Ο Κλάους Έρνστ από το κόμμα της Αριστεράς εξέφρασε την αντίρρησή στο κοινοβούλιο: «Θέλουν να πειθαρχήσουν, να ακινητοποιήσουν και να στερήσουν το λόγο ύπαρξης στα μικρά σωματεία». Πράγματι η απεργία είναι νομικά επιτρεπτή μόνο εάν αποσκοπεί στην επίτευξη συλλογικής σύμβασης. Κινητοποιήσεις μικρότερων συνδικάτων, που δεν καλύπτονται από συλλογική σύμβαση, θα κρίνονται "κατά περίπτωση" από τα εργατικά δικαστήρια. Τελικά ο νόμος ψηφίστηκε από 448 βουλευτές, 126 ψήφισαν κατά και 16 δεν παρέστησαν στην ψηφοφορία. Ήδη, μικρότερα σωματεία όπως η GDL αλλά και η ένωση πιλότων Cockpit ανακοίνωσαν ότι πρόκειται να προσφύγουν στο συνταγματικό δικαστήριο. Ωστόσο η υπουργός Εργασίας είναι πεπεισμένη ότι ο νόμος όχι μόνο δεν πλήττει το δικαίωμα στην απεργία, αλλά είναι και καθ' όλα συνταγματικός. Τρία διαφορετικά υπουργεία φέρονται να έχουν εξετάσει το συγκεκριμένο ζήτημα και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η νομοθεσία κινείται εντός των επιτρεπτών ορίων.
δυνατότητές τους να πεεριορίζονται. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με νέο νόμο που τίθεται σε ισχύ από την 1η Ιουλίου, σε κάθε επιχείρηση όπου υπάρχουν περισσότερα του ενός συνδικάτα (όπως στους σιδηρόδρομους ή τις αερομεταφορές) και σε περίπτωση ασυμφωνίας μεταξύ τους, θα ισχύει η συλλογική σύμβαση εκείνου το οποίο αριθμεί τα περισσότερα μέλη. Όπως λένε οι εμπνευστές του νόμου, αυτός απλώς αποτρέπει συγκρούσεις συμφερόντων ανταγωνιστικών σωματείων, τα οποία θέλουν να περάσουν διαφορετικές συλλογικές συμβάσεις στην ίδια επιχείρηση. Σημειώνεται ότι μέχρι το 2010 και για 60 χρόνια, στη Γερμανία ίσχυε το καθεστώς της ενιαίας συλλογικής σύμβασης για όλους τους εργαζόμενους σε κάθε επιχείρηση. Σε περίπτωση διαφωνίας ανάμεσα σε διαφορετικά συνδικάτα που δραστηριοποιούνταν στην ίδια επιχείριση, ο νόμος προέβλεπε διαβούλευση μεταξύ τους για ενιαία γραμμή. Το 2010, ωστόσο, το Ομοσπονδιακό Εργατικό Δικαστήριο έκρινε άκυρη αυτήν την πρακτική, ενισχύοντας τον ρόλο των μικρότερων συνδικάτων σε κάθε κλάδο. Η υπουργός Εργασίας και στέλεχος του SPD, Αντρέα Νάλες, υποστήριξε ότι οι αντιπαραθέσεις μεταξύ συνδικάτων περιορίζουν την ελευθερία των συλλογικών διαπραγματεύσεων: «Για 60 χρόνια τα σωματεία πορεύονταν με την ιδέα ότι μαζί είμαστε πιο δυνατοί παρά ο ένας εναντίον του άλλου» ανέφερε χαρακτηριστικά. Η υπουργός σημείωσε επίσης ότι η αλλαγή της νομοθεσίας το 2010 έχει προκαλέσει πολλές ανησυχίες. Γι αυτό, υπενθύμισε η Νάλες μιλώντας στο Κοινοβούλιο, τόσο οι εργοδότες όσο και η γερμανική συνομοσπονδία συνδικάτων έχουν ζητήσει να επαναφέρει η νομοθεσία τον θεσμό της ενιαίας συλλογικής σύμβασης. Τη συγκεκριμένη συζήτηση πυροδότησαν εκ νέου οι συνεχόμενες απεργίες των γερμανικών σιδηροδρόμων. Στην εν λόγω επιχείρηση υπάρχουν δυο σωματεία, που πολύ συχνά υπερασπίζονται αντίθετες απόψεις σχετικά με τη μισθοδοσία και τις συνθήκες εργασίας. Στη προκειμένη περίπτωση το μικρότερο σωματείο (GDL) ήταν εκείνο που απεργούσε το τελευταίο χρονικό διάστημα. Με τον νέο νόμο αναμένεται να εξομαλυνθεί η κατάσταση. Πάντως η αντιπολίτευση στέκεται απέναντι στον νόμο για τις γενικές συλλογικές συμβάσεις. Η Αριστερά και οι Πράσινοι κατηγορούν την κυβέρνηση ότι προσπαθεί να περιορίσει το απεργιακό δικαίωμα των μικρότερων σωματείων. Ο Κλάους Έρνστ από το κόμμα της Αριστεράς εξέφρασε την αντίρρησή στο κοινοβούλιο: «Θέλουν να πειθαρχήσουν, να ακινητοποιήσουν και να στερήσουν το λόγο ύπαρξης στα μικρά σωματεία». Πράγματι η απεργία είναι νομικά επιτρεπτή μόνο εάν αποσκοπεί στην επίτευξη συλλογικής σύμβασης. Κινητοποιήσεις μικρότερων συνδικάτων, που δεν καλύπτονται από συλλογική σύμβαση, θα κρίνονται "κατά περίπτωση" από τα εργατικά δικαστήρια. Τελικά ο νόμος ψηφίστηκε από 448 βουλευτές, 126 ψήφισαν κατά και 16 δεν παρέστησαν στην ψηφοφορία. Ήδη, μικρότερα σωματεία όπως η GDL αλλά και η ένωση πιλότων Cockpit ανακοίνωσαν ότι πρόκειται να προσφύγουν στο συνταγματικό δικαστήριο. Ωστόσο η υπουργός Εργασίας είναι πεπεισμένη ότι ο νόμος όχι μόνο δεν πλήττει το δικαίωμα στην απεργία, αλλά είναι και καθ' όλα συνταγματικός. Τρία διαφορετικά υπουργεία φέρονται να έχουν εξετάσει το συγκεκριμένο ζήτημα και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η νομοθεσία κινείται εντός των επιτρεπτών ορίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.