Το δίκτυο σταθμών και γραμμών που διαθέτει ο Προαστιακός της Αθήνας δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλος και το γνωρίζουμε. Τα δρομολόγια είναι αραιά, η επιβατική κίνηση είναι αρκετά χαμηλή και μέχρι σήμερα δεν μας έχει πείσει ότι είναι σε θέση να προσφέρει πολλά στις μεταφορές της Αττικής.
Μεγάλο μειονέκτημα, τα αραιά δρομολόγια που δεν μπορούν να προσελκύσουν περισσότερους επιβάτες και να διοχετεύσουν την επιβατική κίνηση στα υπόλοιπα μέσα. Είναι ένα περισσότερο βοηθητικό μέσο μεταφοράς, αντί για ένα τροφοδοτικό ή βασικό μέσο μεταφοράς, όπως συμβαίνει σε άλλες Ευρωπαϊκές πόλεις.
Σήμερα, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μία ακτινογραφία και να δώσουμε την εικόνα του δικτύου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της πρωτεύουσας. Το δίκτυο χωρίζεται σε 2 διακριτές γραμμές.
Η πρώτη είναι ο «βασικός αστικός κορμός» που ξεκινά από τον Πειραιά και φτάνει μέχρι το ΣΚΑ. Η δεύτερη είναι η γραμμή που ξεκινά από το Κιάτο και φτάνει μέχρι το Αεροδρόμιο. Πρόκειται για ένα σχήμα «Τ» το οποίο έχει σαν άκρα το Κιάτο, το Αεροδρόμιο της Αθήνας και τον Πειραιά.
Ο ΒΑΣΙΚΟΣ ΑΣΤΙΚΟΣ ΚΟΡΜΟΣ
Είναι το πιο δυνατό τμήμα του Προαστιακού. Διέρχεται μέσα από πολυπληθείς περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος και το μεγάλο πλεονέκτημα είναι πως σε αρκετές από τις περιοχές από όπου διέρχεται δεν υπάρχει άλλο μέσο σταθερής τροχιάς. Δεν διαθέτει ηλεκτροκίνηση και ουσιαστικά σε κάποια σημεία είναι ακόμα ημιτελής.
Οι σταθμοί είναι οι: 1.ΠΕΙΡΑΙΑΣ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 1 ), 2.ΛΕΥΚΑ, 3.ΡΕΝΤΗΣ, 4. ΡΟΥΦ, 5.ΑΘΗΝΑ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 2 και ΟΣΕ), 6.ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ, 7.ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ, 8.ΚΑΤΩ ΑΧΑΡΝΕΣ.
Το καλοκαίρι του 2004, λίγο πριν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων, ξεκίνησε η λειτουργία του Προαστιακού. Σε αυτό το τμήμα λειτούργησε τον Αύγουστο του 2004. Τρία χρόνια αργότερα, στις 7 Ιουνίου 2007 προστέθηκαν και οι Σταθμοί ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΛΕΥΚΑ, ΡΕΝΤΗΣ, ΡΟΥΦ. Στις 8 Αυγούστου 2010 προστέθηκε ο σταθμός ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ και στις 6 Απριλίου 2011 προστέθηκε ο σταθμός ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΑΙ. Στις 27 Φεβρουαρίου 2014 προστέθηκαν οι σταθμοί ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ, ΚΑΤΩ ΑΧΑΡΝΕΣ.
Δεν υπάρχει κάποια κατασκευαστική δραστηριότητα προς το παρόν. Ωστόσο, σε διαδικασία δημοπράτησης είναι η ολοκλήρωση της διπλής ηλεκτροκινούμενης γραμμής στο τμήμα Πειραιάς-Αθήνα-3 Γέφυρες κόστους 100εκ.ευρώ που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2016 ενώ περιλαμβάνει και την κατασκευή του σταθμού ΤΑΥΡΟΣ.
Σε φάση μελέτης είναι και το έργο υπογειοποίησης του τμήματος Αθήνα-3 Γέφυρες, έργο που θα το δούμε να υλοποιείται τα επόμενα χρόνια με πιθανό χρόνο υλοποίησης το 2020.
Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΚΙΑΤΟ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
Πρόκειται για μία οριζόντια γραμμή που ξεκινά από το Κιάτο, περνά από την Δυτική Αττική και μέσω των Βορείων Προαστίων και τον Μεσογείων φτάνει μέχρι το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στα Σπάτα. Η γραμμή αυτή είναι πλήρως ηλεκτροκινούμενη και οι ταχύτητες των τρένων φτάνουν μέχρι και 120χλμ την ώρα.
Οι 21 σταθμοί που περιλαμβάνονται σε αυτόν τον διάδρομο είναι οι: ΚΙΑΤΟ, ΖΕΥΓΟΛΑΤΙΟ, ΚΟΡΙΝΘΟΣ, ΑΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΙ, ΚΙΝΕΤΤΑ, ΜΕΓΑΡΑ, ΝΕΑ ΠΕΡΑΜΟΣ, ΜΑΓΟΥΛΑ, ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ, ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ, ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΑΙ, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ, ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΝΕΡΑΤΖΙΟΤΙΣΣΑ, ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΠΕΝΤΕΛΗ, ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ, ΠΑΙΑΝΙΑ, ΠΑΛΛΗΝΗ, ΚΟΡΩΠΙ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ
Αυτός ο σιδηροδρομικός διάδρομος ξεκίνησε την λειτουργία του τον Αύγουστο του 2004 με τους σταθμούς: ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΝΕΡΑΤΖΙΟΤΙΣΣΑ, ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ, ΠΑΙΑΝΙΑ, ΠΑΛΛΗΝΗ, ΚΟΡΩΠΙ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ. Τον Σεπτέμβριο του 2005 λειτούργησαν οι σταθμοί ΝΕΑ ΠΕΡΑΜΟΣ, ΜΕΓΑΡΑ, ΚΙΝΕΤΤΑ, ΆΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΙ, ΚΟΡΙΝΘΟΣ. Τον Ιούλιο του 2006 προστέθηκαν οι Σταθμοί ΆΝΩ ΛΙΟΣΙΑ , ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ, ΜΑΓΟΥΛΑ. Τον Φεβρουάριο 2007 παραδόθηκε ο σταθμός ΠΕΝΤΕΛΗ. Τον Ιούλιο του 2007 έγινε η πρώτη μεγάλη επέκταση από την Κόρινθο στο ΚΙΑΤΟ. Στις 8 Αυγούστου 2010 προστέθηκε ο σταθμός ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ. Στις 6 Απριλίου 2011 προστέθηκε ο σταθμός ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΑΙ. Στις 8 Ιουλίου 2012 λειτούργησε ο σταθμός ΖΕΥΓΟΛΑΤΙΟ.
Σε κατασκευή βρίσκεται αυτή την εποχή ακόμα ένας Προαστιακός Σταθμός με το όνομα ΖΕΦΥΡΙ ανάμεσα στους σταθμούς ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΑΙ και ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ. Η λειτουργία του αναμένεται το 2016.
Σε πορεία δημοπράτησης είναι η επέκταση από το Κορωπί στο Λαύριο με 8 σταθμούς ενώ μελλοντικά θα έχουμε άλλη μία επέκταση προς τη Ραφήνα. Προαστιακό χαρακτηρίζεται και το δρομολόγιο προς Χαλκίδα ενώ παλαιότερα είχε τον ίδιο χαρακτήρα και το δρομολόγιο προς Θήβα.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
Μεγάλο μειονέκτημα, τα αραιά δρομολόγια που δεν μπορούν να προσελκύσουν περισσότερους επιβάτες και να διοχετεύσουν την επιβατική κίνηση στα υπόλοιπα μέσα. Είναι ένα περισσότερο βοηθητικό μέσο μεταφοράς, αντί για ένα τροφοδοτικό ή βασικό μέσο μεταφοράς, όπως συμβαίνει σε άλλες Ευρωπαϊκές πόλεις.
Σήμερα, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μία ακτινογραφία και να δώσουμε την εικόνα του δικτύου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της πρωτεύουσας. Το δίκτυο χωρίζεται σε 2 διακριτές γραμμές.
Η πρώτη είναι ο «βασικός αστικός κορμός» που ξεκινά από τον Πειραιά και φτάνει μέχρι το ΣΚΑ. Η δεύτερη είναι η γραμμή που ξεκινά από το Κιάτο και φτάνει μέχρι το Αεροδρόμιο. Πρόκειται για ένα σχήμα «Τ» το οποίο έχει σαν άκρα το Κιάτο, το Αεροδρόμιο της Αθήνας και τον Πειραιά.
Ο ΒΑΣΙΚΟΣ ΑΣΤΙΚΟΣ ΚΟΡΜΟΣ
Είναι το πιο δυνατό τμήμα του Προαστιακού. Διέρχεται μέσα από πολυπληθείς περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος και το μεγάλο πλεονέκτημα είναι πως σε αρκετές από τις περιοχές από όπου διέρχεται δεν υπάρχει άλλο μέσο σταθερής τροχιάς. Δεν διαθέτει ηλεκτροκίνηση και ουσιαστικά σε κάποια σημεία είναι ακόμα ημιτελής.
Οι σταθμοί είναι οι: 1.ΠΕΙΡΑΙΑΣ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 1 ), 2.ΛΕΥΚΑ, 3.ΡΕΝΤΗΣ, 4. ΡΟΥΦ, 5.ΑΘΗΝΑ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 2 και ΟΣΕ), 6.ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ, 7.ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ, 8.ΚΑΤΩ ΑΧΑΡΝΕΣ.
Το καλοκαίρι του 2004, λίγο πριν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων, ξεκίνησε η λειτουργία του Προαστιακού. Σε αυτό το τμήμα λειτούργησε τον Αύγουστο του 2004. Τρία χρόνια αργότερα, στις 7 Ιουνίου 2007 προστέθηκαν και οι Σταθμοί ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΛΕΥΚΑ, ΡΕΝΤΗΣ, ΡΟΥΦ. Στις 8 Αυγούστου 2010 προστέθηκε ο σταθμός ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ και στις 6 Απριλίου 2011 προστέθηκε ο σταθμός ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΑΙ. Στις 27 Φεβρουαρίου 2014 προστέθηκαν οι σταθμοί ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ, ΚΑΤΩ ΑΧΑΡΝΕΣ.
Δεν υπάρχει κάποια κατασκευαστική δραστηριότητα προς το παρόν. Ωστόσο, σε διαδικασία δημοπράτησης είναι η ολοκλήρωση της διπλής ηλεκτροκινούμενης γραμμής στο τμήμα Πειραιάς-Αθήνα-3 Γέφυρες κόστους 100εκ.ευρώ που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2016 ενώ περιλαμβάνει και την κατασκευή του σταθμού ΤΑΥΡΟΣ.
Σε φάση μελέτης είναι και το έργο υπογειοποίησης του τμήματος Αθήνα-3 Γέφυρες, έργο που θα το δούμε να υλοποιείται τα επόμενα χρόνια με πιθανό χρόνο υλοποίησης το 2020.
Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΚΙΑΤΟ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
Πρόκειται για μία οριζόντια γραμμή που ξεκινά από το Κιάτο, περνά από την Δυτική Αττική και μέσω των Βορείων Προαστίων και τον Μεσογείων φτάνει μέχρι το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στα Σπάτα. Η γραμμή αυτή είναι πλήρως ηλεκτροκινούμενη και οι ταχύτητες των τρένων φτάνουν μέχρι και 120χλμ την ώρα.
Οι 21 σταθμοί που περιλαμβάνονται σε αυτόν τον διάδρομο είναι οι: ΚΙΑΤΟ, ΖΕΥΓΟΛΑΤΙΟ, ΚΟΡΙΝΘΟΣ, ΑΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΙ, ΚΙΝΕΤΤΑ, ΜΕΓΑΡΑ, ΝΕΑ ΠΕΡΑΜΟΣ, ΜΑΓΟΥΛΑ, ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ, ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ, ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΑΙ, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ, ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΝΕΡΑΤΖΙΟΤΙΣΣΑ, ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΠΕΝΤΕΛΗ, ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ, ΠΑΙΑΝΙΑ, ΠΑΛΛΗΝΗ, ΚΟΡΩΠΙ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ
Αυτός ο σιδηροδρομικός διάδρομος ξεκίνησε την λειτουργία του τον Αύγουστο του 2004 με τους σταθμούς: ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΝΕΡΑΤΖΙΟΤΙΣΣΑ, ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ, ΠΑΙΑΝΙΑ, ΠΑΛΛΗΝΗ, ΚΟΡΩΠΙ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ. Τον Σεπτέμβριο του 2005 λειτούργησαν οι σταθμοί ΝΕΑ ΠΕΡΑΜΟΣ, ΜΕΓΑΡΑ, ΚΙΝΕΤΤΑ, ΆΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΙ, ΚΟΡΙΝΘΟΣ. Τον Ιούλιο του 2006 προστέθηκαν οι Σταθμοί ΆΝΩ ΛΙΟΣΙΑ , ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ, ΜΑΓΟΥΛΑ. Τον Φεβρουάριο 2007 παραδόθηκε ο σταθμός ΠΕΝΤΕΛΗ. Τον Ιούλιο του 2007 έγινε η πρώτη μεγάλη επέκταση από την Κόρινθο στο ΚΙΑΤΟ. Στις 8 Αυγούστου 2010 προστέθηκε ο σταθμός ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ. Στις 6 Απριλίου 2011 προστέθηκε ο σταθμός ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΑΙ. Στις 8 Ιουλίου 2012 λειτούργησε ο σταθμός ΖΕΥΓΟΛΑΤΙΟ.
Σε κατασκευή βρίσκεται αυτή την εποχή ακόμα ένας Προαστιακός Σταθμός με το όνομα ΖΕΦΥΡΙ ανάμεσα στους σταθμούς ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΑΙ και ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ. Η λειτουργία του αναμένεται το 2016.
Σε πορεία δημοπράτησης είναι η επέκταση από το Κορωπί στο Λαύριο με 8 σταθμούς ενώ μελλοντικά θα έχουμε άλλη μία επέκταση προς τη Ραφήνα. Προαστιακό χαρακτηρίζεται και το δρομολόγιο προς Χαλκίδα ενώ παλαιότερα είχε τον ίδιο χαρακτήρα και το δρομολόγιο προς Θήβα.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.