Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014

Στο στόχαστρο των ανακριτών σύμβαση για τον Προαστιακό.

Στο στόχαστρο των ανακριτών σύμβαση για τον Προαστιακό

Της Μαριάννας Τζάννε

Φύλλο και φτερό κάνουν οι ανακριτικές αρχές την αμαρτωλή σύμβαση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου για το τμήμα Τρεις Γέφυρες - Πειραιάς, η οποία ακυρώθηκε με απόφαση του ΟΣΕ το 2011, αλλά εξακολουθεί να προκαλεί πολλαπλές αναταράξεις,


καθώς το Ελληνικό Δημόσιο καλείται να επιστρέψει τους κοινοτικούς πόρους με τους οποίους χρηματοδοτήθηκε το έργο, δηλαδή περισσότερα από 50 εκατ. ευρώ. Συγχρόνως, όμως, κινδυνεύει να πληρώσει και εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις που διεκδικεί η κοινοπραξία Siemens - Ακτωρ - ΤΕΡΝΑ, που ανέλαβε το έργο, από τις οποίες μόνο τα 1,6 εκατ. ευρώ αφορούν την απόφαση για διάλυση της σύμβασης.

Στις 19 Μαρτίου ο ανακριτής κ. Χριστόφορος Μάρκου διαβίβασε προς την Αττικό Μετρό και στη συνέχεια στην ΕΡΓΟΣΕ έγγραφο με το οποίο ζητά αναλυτικά στοιχεία τιμολογίων σε έργα μετρό και σιδηροδρόμου που εκτελέστηκαν την περίοδο 1999-2002. Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος των ανακριτικών αρχών είναι να γίνει σύγκριση με τα τιμολόγια της επίμαχης σύμβασης για να διαπιστωθεί η αξιοπιστία των οικονομικών στοιχείων της εργολαβίας, για την οποία υπάρχει πλήρης διάσταση απόψεων μεταξύ της κοινοπραξίας και της αναθέτουσας αρχής. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το έργο που είχε αναλάβει με έκπτωση κάτω από 1% η κοινοπραξία έχει παραληφθεί οριστικά από την Επιτροπή Οριστικής Παραλαβής του ΟΣΕ είναι αδύνατον να προσδιοριστούν οι εργασίες που εκτελέστηκαν.

Απόδειξη τούτου αποτελούν τα στοιχεία των λογαριασμών πληρωμής, τα οποία επιβεβαιώνει και πρόσφατη έκθεση πραγματογνωμοσύνης του υπουργείου Οικονομικών, η οποία παραδόθηκε στον εισαγγελέα Διαφθοράς κ. Σπύρο Γεωργουλέα. Οπως αποδεικνύεται, για τη σύμβαση πληρώθηκαν περισσότερα από 109 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι η αξία των εργασιών που αναγνωρίζονται ανέρχεται σε περίπου 91 εκατ. ευρώ, φαίνεται δηλαδή να πληρώθηκαν περισσότερα από 18 εκατ. ευρώ επιπλέον στην κοινοπραξία. Το έργο, αρχικού προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, είχε σχεδιαστεί να υλοποιηθεί ως ολυμπιακό και με διαδικασίες-εξπρές ολοκλήρωσης εντός οκτώ μηνών! Το χρονοδιάγραμμα, όμως, εκτροχιάστηκε πλήρως, με αποτέλεσμα να προκηρυχθεί και πάλι το 2005 επί θητείας του κ. Μιχάλη Λιάπη στο υπουργείο Υποδομών. Επειτα από συνεχείς παρατάσεις και σε κλίμα σφοδρών αντιδράσεων από τους δήμους της Αθήνας και των Αγίων Αναργύρων, που πίεζαν για την υπογειοποίηση του Προαστιακού, η σύμβαση άρχισε να… μπάζει νερά. Το κερασάκι στην τούρτα ήρθε με το ξέσπασμα του σκανδάλου της Siemens, καθώς αυτό φαίνεται ότι έδωσε το κατάλληλο πάτημα για την ακύρωση της σύμβασης, η οποία στο μεταξύ είχε ενταχθεί στα συγχρηματοδοτούμενα έργα και υπήρχε ορατός ο κίνδυνος, λόγω των απανωτών τροποποιήσεων του έργου, να αμφισβητηθεί η επιλεξιμότητα των δαπανών από την Ε.Ε.

Υπολογίζεται ότι ο ΟΣΕ δαπάνησε περίπου 100 εκατ. ευρώ για το έργο που τώρα σχεδιάζει να επαναπροκηρύξει η ΕΡΓΟΣΕ και το οποίο υπολογίζεται να κοστίσει άλλα 120 εκατ. ευρώ και να προχωρήσει με εντελώς διαφορετικό σχεδιασμό (υπογειοποίηση μεγάλου τμήματος κ.λπ.). Επιπλέον, με βάση τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς, η χώρα μας θα κληθεί να επιστρέψει το σύνολο των κοινοτικών κονδυλίων που διατέθηκαν για το επίμαχο έργο.

Η κοινοπραξία Siemens - Ακτωρ - ΤΕΡΝΑ υποστηρίζει από την πλευρά της πως της έχουν δοθεί οι εντολές για όλες τις συμβατικές και εξωσυμβατικές εργασίες που εκτέλεσε, ενώ για τις 12 διαδοχικές παρατάσεις που δόθηκαν στο έργο ισχυρίζεται ότι έχουν δοθεί με υπαιτιότητα του ΟΣΕ. Οσο για την επαναπροκήρυξη του έργου, υποτίθεται πως προχωρούν οι μελέτες και προσδιορίζεται το φυσικό αντικείμενο που δεν εκτέλεσαν οι προηγούμενοι εργολάβοι ώστε να συμπεριληφθεί στον νέο διαγωνισμό. Η υπόθεση της Σύμβασης 994, πάντως, παραμένει ανοικτή για τις εισαγγελικές αρχές και τους ελεγκτές του υπουργείου Οικονομικών και θεωρείται ένα από τα μεγάλα αγκάθια του ελληνικού σιδηροδρόμου, που, όπως σημειώνει και ο ανακριτής, «αφορά σε κακουργήματα ιδιαιτέρως μεγάλου κοινωνικού και μείζονος δημοσίου συμφέροντος».

πηγή: newmoney

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.