Ερώτηση για το ζήτημα της εξαίρεσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από βασικά άρθρα του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών του σιδηροδρόμου, που είχε αποκαλύψει το «ethnos.gr» κατέθεσαν 40 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία της βουλευτή Πέτης Πέρκα προς το υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.
«Ως αποτέλεσμα της εν λόγω εξαίρεσης, οι επιβάτες δε δικαιούνται αποζημίωση σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης δρομολογίου. Κάτι που όμως δεν ισχύει στην περίπτωση της πρόσφατης κακοκαιρίας ‘Ελπίς’, όπου 700 περίπου επιβάτες εγκλωβίστηκαν σε συρμούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και οι οποίοι –αν και η εταιρία και το υπουργείο δεν τους ενημέρωσε, ως όφειλε - με βάση άρθρα του Κανονισμού που αφορούν στην ευθύνη της εταιρίας σε περίπτωση θανάτου επιβατών, τραυματισμού ή και προσβολής της ψυχικής ακεραιότητας, δικαιούνται αποζημίωση και μάλιστα πολλαπλάσια των 1.000 ευρώ που ανακοινώθηκαν από τον αρμόδιο υπουργό».
Οι βουλευτές σημειώνουν την περίπτωση φοιτητή στη Φλώρινα, ο οποίος κατά το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2021 ταξίδεψε τρεις φορές στην Αθήνα μετ’ επιστροφής. Από το σύνολο των 6 διαδρομών, υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις ή ακυρώσεις στις 3, μικρές καθυστερήσεις στις 2, ενώ μόνο ένα δρομολόγιο εκτελέστηκε κανονικά. Ειδικότερα:
Στις 15.10.2021 ακυρώθηκε το δρομολόγιο Φλώρινα – Πλατύ των 16:10, ενώ έπειτα από αρκετή ώρα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δρομολόγησε λεωφορείο για να μεταφέρει τους επιβάτες στο Πλατύ, με αποτέλεσμα 1 ώρα περίπου καθυστέρηση για την άφιξη στην Αθήνα.
Στις 27.10.2021 υπήρξε καθυστέρηση μίας ώρας στο δρομολόγιο Φλώρινα – Πλατύ των 16:10.
Στις 15.11.2021 ακυρώθηκε το δρομολόγιο Πλατύ - Φλώρινα, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να περιμένουν μιάμιση ώρα στο Πλατύ, ενώ πολύ αργότερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δρομολόγησε λεωφορείο, οπότε τελικά η άφιξη στη Φλώρινα έγινε με 2.5 ώρες καθυστέρηση.
Με βάση τις καταγγελίες, οι επιβάτες ήταν αναγκασμένοι να περιμένουν επί ώρες στο κρύο, χωρίς την παραμικρή συνδρομή από τους υπεύθυνους της σιδηροδρομικής επιχείρησης και χωρίς καμιά ενημέρωση για την ώρα άφιξης των συρμών.
«Κι όλα αυτά σε μια γραμμή που είναι κρίσιμη για τις καθημερινές μετακινήσεις πολλών επιβατών», οι οποίοι δε διαθέτουν ίδιο μεταφορικό μέσο, οπότε χρησιμοποιούν το σιδηρόδρομο για να μετακινηθούν στη δουλειά τους ή για την πρόσβασή τους στο Πανεπιστήμιο, αφού στη Φλώρινα λειτουργούν τέσσερις πανεπιστημιακές σχολές, όπως επίσης κι ένα στρατόπεδο. Συνεπώς, οι διαρκείς και επαναλαμβανόμενες καθυστερήσεις, δημιουργούν καθημερινά προβλήματα στον προγραμματισμό τους.
Η απάντηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη γραπτή διαμαρτυρία του προαναφερθέντος φοιτητή ανέφερε ότι η εταιρία «είναι ενήμερη σχετικά με τις καθυστερήσεις/καταργήσεις δρομολογίων στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Φλώρινα-Θεσσαλονίκη και καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, εντός του πλαισίου των τρεχουσών επιχειρησιακών δυνατοτήτων της, σε συνδυασμό με τις δυνατότητες της σιδηροδρομικής υποδομής, προς την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών», ενώ απέδωσε τις συνεχείς καθυστερήσεις/ακυρώσεις δρομολογίων σε «αστάθμητους παράγοντες (ατυχή συμβάντα, κυκλοφοριακοί λόγοι, διακοπές ρεύματος, βλάβες στο τροχαίου υλικού κ.α.)».
Σε ό,τι αφορά μάλιστα τη μη παροχή συνδρομής και ενημέρωσης στο επιβατικό κοινό που περιμένει στις αποβάθρες των σταθμών, χωρίς να γνωρίζει πότε θα φτάσει ο επόμενος συρμός, αναγνώρισε μεν τη σύγχυση και την ταλαιπωρία των επιβατών, το επιχείρημα όμως της εταιρίας ήταν ότι σε έκτακτα συμβάντα, τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη, δεν είναι πάντα εφικτό να εκτιμηθεί με ακρίβεια η καθυστέρηση, έτσι ώστε να κοινοποιηθεί έγκαιρα και έγκυρα στους επιβάτες.
«Και φυσικά, η μόνη αποζημίωση που δίνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ – και μόνο στην περίπτωση που η καθυστέρηση υπερβαίνει τα 90 λεπτά – είναι έκπτωση σε επόμενο ταξίδι, ίση με το αντίτιμο του εισιτηρίου και μάλιστα αυτό δεν προβλέπεται για τη γραμμή Φλώρινα - Θεσσαλονίκη – Φλώρινα» τονίζουν οι βουλευτές προσθέτοντας ότι η εταιρία επιδοτείται με 50 εκ. ευρώ ετησίως για τις άγονες γραμμές - μάλιστα έχει υπογράψει σχετικό μνημόνιο με το Υπουργείο για την επέκταση της σύμβασης για ακόμα 15 χρόνια.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το κείμενο της ερώτησης, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξαιρείται, μεταξύ άλλων, από την ευθύνη για καθυστερήσεις, απώλειες ανταπόκρισης και ακυρώσεις (Άρθρο 15), από την υποχρέωση επιστροφής χρημάτων και επαναδρομολόγησης (Άρθρο 16) και την υποχρέωση αποζημίωσης κομίστρου (Άρθρο 17). Σε συνέχεια των προηγουμένων, η εταιρία δεν έχει την υποχρέωση παροχής γευμάτων ή και καταλύματος, σε περίπτωση πολύωρων καθυστερήσεων.
Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για την τρίτη φορά που χορηγείται εξαίρεση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τις δύο προηγούμενες να έχουν δοθεί το 2009 και το 2014 αντίστοιχα και πάλι για 5 χρόνια, ενώ ιδιαίτερα σημασία έχει το γεγονός ότι οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι εφαρμόζουν στο ακέραιο τον κανονισμό στην Ιταλία και μόνο για την περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάνουν χρήση του δικαιώματος της εξαίρεσης.
Οι βουλευτές ρωτούν τον υπουργό:
- Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί το Υπουργείο για να διασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Θεσσαλονίκη, η οποία είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων της Φλώρινας και των γύρω περιοχών;
- Γιατί δόθηκε εξαίρεση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 3η φορά από τον ευρωπαϊκό Κανονισμό 1371/2007 για τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών; Ποιοι είναι οι σοβαροί λόγοι για την τρίτη στη σειρά 5ετία εξαιρέσεων, οι οποίες στερούν από τους επιβάτες το δικαίωμα αποζημίωσης για την καθημερινή ταλαιπωρία που υφίστανται στη γραμμή Φλώρινα-Θεσσαλονίκη-Φλώρινα;
- Για ποιο λόγο η εταιρία και το αρμόδιο Υπουργείο όρισε αποζημίωση 1.000 ευρώ για κάθε εγκλωβισμένο επιβάτη του τρένου από την πρόσφατη χιονόπτωση, μεταξύ των οποίων υπήρχαν και τραυματίες και δεν τους ενημέρωσαν ως όφειλαν για τα δικαιώματά τους με βάση τον Κανονισμό 1371/2007;
- Έχει ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία για την εξαίρεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον Κανονισμό 1371/2007, η οποία προβλέπει ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το Υπουργείο για τους λόγους που ζητείται η εξαίρεση, πριν σταλεί η επιστολή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
- Σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί το Υπουργείο για να είναι πλέον εφαρμόσιμοι οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τα δικαιώματα των μεταφορών στις σιδηροδρομικές μεταφορές;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.