Οικονομικές καταστάσεις 2019 του ΟΣΕ : - 461,5 εκ € ζημιά το αποτέλεσμα της χρήσης με αύξηση ζημιών -185,3εκ € & 67,11 % & <<κίτρινες κάρτες>> από τους ορκωτούς ελεγκτές
Του Γιάννη Μεταξιώτη
M.Sc. Economist in Financial Analysis
·
Δημοσιεύθηκαν
οι οικονομικές καταστάσεις χρήσης 2019
της εταιρείας ΟΣΕ καθώς και τα ενοποιημένα αποτελέσματα(ΟΣΕ-
ΕΡΓΟΣΕ) τα οποία εγκρίθηκαν από το ΔΣ
του οργανισμού την 4-8-2020.
·
Αναμένονται και οι εξαμηνιαίες οικονομικές καταστάσεις της περιόδου
1/1-30/6/2020 του ΟΣΕ οι οποίες κανονικά
θα έπρεπε να έχουν ανακοινωθεί-δημοσιευτεί όποτε θα μπορούσαν να εξαχθούν
περισσότερα οικονομικά στοιχεία και συμπεράσματα για την τωρινή πορεία του
οργανισμού.
Α. Από τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις χρήσης 2019 συγκριτικά με το 2018 προκύπτουν
σημαντικές παρατηρήσεις & από
τους πινάκες 1,2 & 3 που συνοπτικά
απεικονίζουν βασικά οικονομικά στοιχεία
του ΟΣΕ:
1.
Αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 7,02% ποσού 1,8
εκ € αλλά πτώση των συνολικών εσόδων κατά -2,9%
ποσού 3,2 εκ € ( πίνακας 1,2)
2. Αύξηση των συνολικών εξόδων κατά 47,3% ποσού 182 εκ€ ( πίνακας 1,2)
3. Το αποτέλεσμα της χρήσης(ζημία) είναι στα -461,5 εκ €, έχει επιδεινωθεί κατά 67,11% ποσού -185 εκ € ( πίνακας 1,2)
4. Το (EBITDA) Αποτέλεσμα προ Φόρων, Τόκων &
Αποσβέσεων στην χρήση 2019 είναι
ζημιογόνο στα -11,5 εκ € ενώ το 2018
ήταν -0,4 εκ € έχει επιδεινωθεί κατά -11,1 εκ €. ( πίνακας 3)
Β. Από
την συνοπτική ανάλυση των στοιχείων προκύπτουν:
1.
Τα κυρίως έσοδα (τέλη χρήσης της υποδομής) του ΟΣΕ παρέμειναν στάσιμα ( όπως σχετικά αναγράφεται στις οικονομικές καταστάσεις το
2019) αφού
η προγραμματισμένη σύμφωνα
με τη Δήλωση Δικτύου αύξηση
τιμολογίων βάσει του Επιχειρησιακού Σχεδίου αφορά το έτος 2020, και προβλέπεται να λάβει πλέον απότομη μορφή ( αύξηση ) στα δύο επόμενα
έτη 2021 και 2022.
2.
Οι
απαιτήσεις από το Ελληνικό Δημόσιο του
ΟΣΕ έχουν διαμορφωθεί την 31-12-2019 στα 351,7 εκ €,
αφορούν κυρίως την απαίτηση την οποία έχει ο Οργανισμός από την επιστροφή ΦΠΑ και ποσό 12 εκ € περίπου το οποίο αφορά την απαίτηση του Οργανισμού από το Ελληνικό
Δημόσιο λόγω προσφυγής
στα διοικητικά δικαστήρια
3.
Τα
διαθέσιμα της εταιρείας στις τράπεζες
την 31-12-2019 είναι στα 71.678 εκ ευρώ είναι μειωμένα κατά 3,1 εκ € συγκριτικά με την 31-12-2018.
ΑΠΟΤΕΛΈΣΜΑΤΑ ΟΣΕ ΧΡΗΣΕΩΝ 2017-2018-20
4.
Οι υποχρεώσεις του ΟΣΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο
αυξήθηκαν στην κλειόμενη περίοδο 2019 κατά
342
εκ € λόγω της κατάπτωσης εγγυήσεων δανείων και κατά 192
εκ € διότι σύμφωνα
με το από την 06/07/2020 διαβιβαστικό των εκθέσεων καταγραφής και αξιολόγησης του σιδηροδρομικού τροχαίου
υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ, η
εμπορική αξία του μεταβιβασθέντος τροχαίου υλικού
ορίστηκε στο ποσό των 310 εκ €.
Κατά συνέπεια, οι υποχρεώσεις της προηγούμενης χρήσης εμφανίζονται μειωμένες κατά 193 εκ και τα ίδια κεφάλαια της προηγούμενης χρήσης εμφανίζονται
αυξημένα κατά 193 εκ, με ισόποση επιβάρυνση των αποτελεσμάτων της χρήσης
2019.
5. Η νέα
μειωμένη εμπορική αξία του τροχαίου υλικού
στο ποσό των 310 εκ € από τα 503 εκ € θα έχει άμεση επίπτωση και στα έσοδα της ΓΑΙΑ
ΟΣΕ δηλαδή του Ελληνικού δημοσίου τα οποία θα είναι μειωμένα κατά 38,3 % και
ποσό 5,2 εκ ευρώ περίπου που καταβάλει κυρίως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και οι άλλες εταιρείες για την ενοικίαση του
τροχαίου υλικού.
6.
Οι μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις της εταιρείας την 31-12-2019 παραμένουν στα ίδια επίπεδα των 800.490 εκ € όσες και το 2018.
7.
Στην
διάρκεια της κλειόμενης χρήσης 2019 χορηγήθηκε η κρατική χρηματοδότηση στον ΟΣΕ ΑΕ
από το Ελληνικό Δημόσιο, ύψους € 45εκ. € ισόποση με το
2018
8.
Εις
βάρος της εταιρείας ΟΣΕ εκκρεμούν από
μακρόν, σημαντικός αριθμός δικαστικών υποθέσεων και έχουν διαμορφωθεί την 31-12-2019 στο ποσό των 311,3 εκ €, σχηματίσθηκε πρόβλεψη στο
ποσό των 206,3 εκ ευρώ. Οι
Αγωγές του ΟΣΕ κατά τρίτων έχουν διαμορφωθεί στο ποσό των 341 εκ ευρώ.
Γ. Στην Έκθεση Ελέγχου επί των Εταιρικών και
Ενοποιημένων Οικονομικών Καταστάσεων χρήσης
2019 των ορκωτών ελεγκτών του
ΟΣΕ καταγράφονται συνοπτικά σημαντικές
αναφορές για τον ΟΣΕ με το χαρακτηρισμό γνώμη με επιφύλαξη & έμφαση θέματος:
1. Δεν διενεργήθηκε έλεγχος για την ύπαρξη
ενδείξεων μείωσης της αξίας των οικοπέδων, κτιρίων
και τεχνικών έργων, των μεταφορικών μέσων και των ακινητοποιήσεων υπό εκτέλεση της Εταιρείας και του Ομίλου, κατά παρέκκλιση των λογιστικών
αρχών που προβλέπονται από τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς. Εξαιτίας του γεγονότος
αυτού, διατηρούμε επιφύλαξη για το ύψος της ενδεχόμενης απομείωσης της αξίας των ενσώματων ακινητοποιήσεων κατά την 31η Δεκεμβρίου 2019 καθώς και για
τις ενδεχόμενες επιπτώσεις στα αποτελέσματα, για την κλειόμενη και τις προηγούμενες χρήσεις.
2. Δεν διενεργήθηκε επικαιροποίηση της αποτίμησης σε εύλογη αξία, των
επενδύσεων της Εταιρείας σε ακίνητα κατά την
31η Δεκεμβρίου 2019 κατά παρέκκλιση
των λογιστικών αρχών που προβλέπονται από τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής
Αναφοράς. Εξαιτίας του γεγονότος αυτού, είναι
πιθανό η αξία με την οποία εμφανίζονται τα ακίνητα αυτά στις ετήσιες
χρηματοοικονομικές καταστάσεις να έχει μεταβληθεί, λόγω της μεταβολής των
συνθηκών, σε σχέση με την περίοδο που έγινε η τελευταία αποτίμησή τους. Λόγω
των ανωτέρω διατηρούμε επιφύλαξη για την εύλογη αξία με την οποία εμφανίζονται
στις ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις τα επενδυτικά ακίνητα,
καθώς και για τις ενδεχόμενες επιπτώσεις στα ίδια κεφάλαια και στα αποτελέσματα της κλειόμενης και των προηγούμενων χρήσεων.
3. Ουσιώδης αβεβαιότητα
που σχετίζεται με τη συνέχιση της δραστηριότητας
Εφιστούμε την προσοχή σας στο γεγονός ότι το σύνολο των Ιδίων Κεφαλαίων της Εταιρείας και του Ομίλου, έχει καταστεί αρνητικό και συνεπώς συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής των διατάξεων παρ. 4 του άρθρου 119 του Ν.4548/2018. Όπως περιγράφεται και στη σημείωση 38 των ετήσιων χρηματοοικονομικών καταστάσεων, η Διοίκηση του Ομίλου και ο μοναδικός μέτοχος, το Ελληνικό Δημόσιο, βρίσκονται στη διαδικασία εκπόνησης κατάλληλου προγράμματος, στα πλαίσια των νόμων 3891/2010, 4111/2013 και 4313/2014, 4337/2015 και 4408/2016 για την άρση εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου αυτού και την απρόσκοπτη συνέχιση των δραστηριοτήτων του Ομίλου. Βασικό στοιχείο του προγράμματος αυτού αποτελεί η ολοκλήρωση της διαδικασίας διαγραφής των υποχρεώσεων της Εταιρείας προς το Ελληνικό Δημόσιο μετά και τo συμπέρασμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το θέμα των ενισχύσεων του Ελληνικού Δημοσίου για την αναδιάρθρωση του Ελληνικού σιδηροδρόμου ότι είναι συμβατές με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τις κρατικές ενισχύσεις. Όπως αναφέρεται στη Σημείωση 38, οι συνθήκες αυτές υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας η οποία ενδεχομένως θα εγείρει σημαντική αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα της Εταιρείας να συνεχίσει τη δραστηριότητά της. Η γνώμη μας δεν διαφοροποιείται σε σχέση με το θέμα αυτό.
4. Έμφαση Θέματος
Εφιστούμε την προσοχή
σας στη σημείωση 38 των ετήσιων χρηματοοικονομικών καταστάσεων όπου
περιγράφεται το θέμα της ψήφισης του Ν.3891/2010 ο οποίος προβλέπει σημαντικές
αλλαγές στην επιχειρησιακή και λειτουργική δομή, καθώς και στην περιουσιακή
διάρθρωση του Ομίλου. Πιο συγκεκριμένα στον ανωτέρω νόμο προβλέπεται υπό
συγκεκριμένες προϋποθέσεις, η εκχώρηση της ακίνητης περιουσίας και
συγκεκριμένων παγίων περιουσιακών στοιχείων στο Ελληνικό Δημόσιο, η διαγραφή
απαιτήσεων καθώς και η εκχώρηση μέρους των υποχρεώσεων του Οργανισμού. Κατά την
ημερομηνία σύνταξης και έγκρισης από την διοίκηση, των ετήσιων
χρηματοοικονομικών καταστάσεων υπήρχαν σημαντικές αβεβαιότητες σχετικά με τα
ποσά του Ενεργητικού, Παθητικού και των Ιδίων Κεφαλαίων τα οποία παραμένουν στην Εταιρεία και τον Όμιλο με συνέπεια
να μην μπορεί να προσδιορισθεί η επίδραση αυτών των μεταβολών στην
χρηματοοικονομική θέση και την περιουσιακή διάρθρωση της Εταιρείας και του
Ομίλου. Στη γνώμη μας δεν διατυπώνεται επιφύλαξη σε σχέση με το θέμα αυτό.



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.