Ενδελεχή έρευνα όλων των συμβάσεων που είχαν υπογραφεί επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αναμένεται να ζητήσει το προσεχές χρονικό διάστημα ο υπουργός Υποδομών και
Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλή από τους συνεργάτες του, προκειμένου να έχει πλήρη επίγνωση της κατάστασης που παρέλαβε από τον προκάτοχό του Χρήστο Σπίρτζη.
Τον περίπου ενάμιση μήνα που έχει αναλάβει το χαρτοφυλάκιο, η αλήθεια είναι ότι έχει ακούσει πολλά για παράτυπες συμβάσεις, συμφωνίες που ευνόησαν ξεκάθαρα ιδιωτικές επιχειρήσεις και υπογραφές οι οποίες ζημίωσαν το Ελληνικό Δημόσιο. Κάποια τα γνώριζε από τον καιρό που καθόταν στα έδρανα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά τώρα τα διαπιστώνει εκ των έσω με απτά στοιχεία. «Όλα αυτά θα εξεταστούν, και ιδίως οι διαγωνισμοί. Όπου τυχόν προκύψει οσμή σκανδάλων, τον λόγο θα έχει η Δικαιοσύνη» μας πληροφορεί στενός του συνεργάτης, που τον ακολούθησε από την πρώτη ημέρα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Επανεξέταση διαγωνισμών
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει διαμηνύσει εξαρχής ότι θα επανεξετάσει όλους τους διαγωνισμούς που «τρέχουν», προκειμένου να ελεγχθούν ως προς τους όρους βιωσιμότητας καθώς και αυτούς που έκλεισαν άρον άρον λίγο πριν προκηρυχθούν οι εθνικές εκλογές της 7ης Ιουλίου. Στον διαγωνισμό για το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, επί παραδείγματι, η προηγούμενη διοίκηση του υπουργείου ανακοίνωσε προσωρινό ανάδοχο λίγο πριν στηθούν οι κάλπες (στις 28 Ιουνίου) και αφού γνώριζε ο ΣΥΡΙΖΑ ότι θα έχανε. Τώρα, οι συνεργάτες του κ. Καραμανλή θα εξετάσουν εάν και κατά πόσον η διαδικασία που ακολουθήθηκε ήταν σύννομη και εάν ο διαγωνισμός θα πρέπει όντως να προχωρήσει ή μπορεί να δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που καλείται να επιλύσει.
Διόδια Αττικής Οδού
Αναφορικά με τα διόδια της Αττικής Οδού, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας γνωρίζει καλά ότι ο κ. Σπίρτζης διαπραγματευόταν επί έναν χρόνο με τον παραχωρησιούχο, και αυτό που τελικά «πέτυχε» ήταν η μονομερής ανακοίνωση της αύξησης των διοδίων από την πλευρά της κοινοπραξίας, επίσης λίγο πριν από τις εκλογές. Ο νέος υπουργός ξεκαθαρίζει σε όλους τους τόνους ότι είναι αντίθετος με αυτή την προοπτική. «Είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε την απόφασή μας και το συμφέρον των πολιτών με όλα τα μέσα που μας δίνουν οι νόμοι» δηλώνει.
Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος
Ως προς την υλοποίηση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας – Πύργου, η Νέα Δημοκρατία θεωρεί ότι η δημοπράτησή του ως ενιαίου έργου ήταν έτοιμη από το 2015, αλλά η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επέλεξε την κατάτμηση του έργου σε 8 κομμάτια, δημιουργώντας αλλεπάλληλα προσκόμματα. Στα 3 από τα 8 τμήματα δεν είχε υπογραφεί καν σύμβαση, στα υπόλοιπα 5 δεν είχε ξεκινήσει η υλοποίησή τους, ενώ δόθηκε προκαταβολή μόνο για το ένα. «Είναι γνωστό ότι οι κατατμήσεις έργων σχεδόν πάντα οδηγούν σε κουφάρια ή σε τεράστιες καθυστερήσεις, και μετά το πληρώνουμε μέχρι και τρεις φορές παραπάνω» έχει δηλώσει χαρακτηριστικά από το βήμα της Βουλής ο κ. Καραμανλής. Από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επισημαίνουν επίσης πως, αντί για εργοτάξιο, παρέλαβαν έναν χώρο που είχε 50.000 τόνους σκουπιδιών. Σήμερα εξετάζονται και πάλι όλες οι εργολαβίες μία προς μία, ενώ επί τάπητος έχουν τεθεί και όλες οι εναλλακτικές λύσεις, ώστε να ολοκληρωθεί το έργο εντός της τετραετίας.
Βόρειος οδικός άξονας Κρήτης
«Σημεία και τέρατα» φαίνεται ότι έχουν συμβεί στον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης, γνωστό και ως «ΒΟΑΚ». Αφενός δεν υπάρχει καμία μελέτη των προτεινόμενων τμημάτων κατασκευής του δρόμου, αφετέρου τα τρία τμήματα του έργου δημοπρατήθηκαν με ισάριθμους τρόπους: με σύμβαση παραχώρησης, με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και με δημόσιο έργο. Τώρα, με τη νέα ηγεσία στο υπουργείο, έχουν ξεκινήσει οι απαραίτητες μελέτες που αφορούν τον ΒΟΑΚ, ώστε να εκδοθούν οι απαιτούμενες άδειες.
Προμήθεια νέων λεωφορείων
Αντιμέτωποι με το απόλυτο μπάχαλο έχουν βρεθεί στο υπουργείο ο κ. Καραμανλής και οι άνθρωποί του όσον αφορά τον διαγωνισμό για την προμήθεια 750 νέων λεωφορείων για την ανανέωση του στόλου Αθήνας και Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 461 εκατομμυρίων ευρώ. Ο διαγωνισμός στον οποίο είχε προβεί η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αποδεικνύεται προβληματικός, με αποτέλεσμα προ ημερών η Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών να κάνει δεκτές τις προσφυγές δύο εταιριών, οι οποίες ζητούσαν την ακύρωση της διαδικασίας. Η προκήρυξη του διαγωνισμού κρίθηκε ότι παραβιάζει τόσο την εθνική όσο και την ευρωπαϊκή νομοθεσία, και στο υπουργείο αναρωτιούνται πώς δεν το είχε διαπιστώσει εγκαίρως αυτό ο κ. Σπίρτζης. Μάλιστα, το γεγονός ότι η αποσφράγιση των προσφορών είχε οριστεί για το πρωινό της 5ης Ιουλίου, δηλαδή δύο ημέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές, πυροδότησε, όπως ήταν φυσικό, σφοδρές αντιδράσεις.
Το ζήτημα των αστικών συγκοινωνιών είναι αρκετά σημαντικό και χρήζει περαιτέρω διερεύνησης και σε άλλα σημεία του, αν αναλογιστεί κανείς ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προσκομιστεί στη Βουλή, το 2014 οι αστικές συγκοινωνίες είχαν αθροιστικά λειτουργικό πλεόνασμα 20 εκατομμυρίων ευρώ και το 2017, κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, έφτασαν να έχουν έλλειμμα της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ! Τουτέστιν, μπήκε «μέσα» κατά 120 εκατομμύρια ευρώ.
Την ίδια ώρα, καταγράφεται καταιγισμός ενστάσεων και προσφυγών αναφορικά με τον ιδιαίτερα «σφιχτό» -από άποψη χρονοδιαγραμμάτων- διαγωνισμό για την παραχώρηση του εμπορευματικού κέντρου του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο. Υπό την απειλή της επιστροφής κοινοτικών κονδυλίων, η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε στα τέλη Απριλίου, ωστόσο η δεύτερη, στην οποία θα καθοριστούν οι τεχνικοί και οι χρηματοοικονομικοί όροι, άργησε. Αυτό που κάνει εντύπωση είναι ότι ο πρώτος διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Θριασίου, που θα αποτελούσε έναν σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο των Βαλκανίων, είχε γίνει το μακρινό 2006-2009. Τότε, το όφελος του Δημοσίου κυμαινόταν στα 77 εκατομμύρια ευρώ. Ο δεύτερος διαγωνισμός του Νοεμβρίου 2015 (επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή) παραχωρούσε τον χώρο για 50 έτη και το συνολικό όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο έπεφτε στα 63 εκατομμύρια ευρώ. Ο τρίτος διαγωνισμός, τον Ιούνιο του 2016 (μεσούσης, δηλαδή, της περιόδου διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και πάλι), το όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο είχε πέσει στα 31 εκατομμύρια ευρώ. Συνολικά, λοιπόν, από τον πρώτο μέχρι τον τρίτο διαγωνισμό, το Δημόσιο είχε μια απώλεια οφέλους της τάξης του 51%. «Άλλο σωστή αξιοποίηση του Θριασίου και άλλο δωράκια κάποιων εκατομμυρίων ευρώ, που εμπεριέχονται στη σύμβαση την οποία η Δημοκρατική Συμπαράταξη θα καταψηφίσει» είχαν πει τότε οι εκπρόσωποι του εν λόγω κόμματος στο Κοινοβούλιο.
Ο διαγωνισμός για το οδικό τμήμα Άκτιο – Αμβρακία
Προς ακύρωση οδεύει ο διαγωνισμός για το οδικό τμήμα Άκτιο – Αμβρακία. Οι τέσσερις εργολαβίες κόστισαν 142 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο κατά τα άλλα διαγωνισμός «σκούπα» είχε συνολικό προϋπολογισμό 160 εκατομμυρίων. Αλλά και πάλι δεν έχει ξεκινήσει, γιατί υπάρχουν δικαστικές εμπλοκές και δημοπρατήθηκε λάθος, όπως προκύπτει από τα στοιχεία.
Η μίσθωση του «Ελ. Βενιζέλος»
Στο στόχαστρο μαθαίνουμε επίσης ότι βρίσκεται η συμφωνία μίσθωσης που υπέγραψε ο τέως υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης για 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του διεθνούς αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος», τον Μάρτιο του 2017. Θυμίζουμε ότι ο τότε βουλευτής του ΚΙΝ.ΑΛ. Γιάννης Μανιάτης είχε χαρακτηρίσει την υπόθεση ως το μεγαλύτερο σκάνδαλο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Μιλώντας στο Κοινοβούλιο είχε καταγγείλει ότι «η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα και του κ. Σπίρτζη χάρισε 600 εκατομμύρια ευρώ στη σύμβαση και, όταν εστάλη η απόφαση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε., επιστράφηκε ως απαράδεκτη και, με εντολή της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε., τα 480 εκατομμύρια ευρώ έγιναν 1,1 δισ. Δωράκι 600.000.000 ευρώ στην παραχώρηση του “Ελ. Βενιζέλος”».
Καταγγελίες υπάρχουν επίσης για το ΦΕΚ με ημερομηνία 25 Οκτωβρίου 2018, που επίσης υπογράφει ο κ. Σπίρτζης, ως αρμόδιος υπουργός, για την παραχώρηση 23 περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες. «Στο παρελθόν, ο κ. Σπίρτζης διερρήγνυε τα ιμάτιά του και μιλούσε για ξεπούλημα του Ελληνικού. Η συγκεκριμένη υπογραφή δεν συνιστά ξεπούλημα των αεροδρομίων της χώρας;» αναρωτιόταν εκείνη την εποχή ο βουλευτής κ. Μανιάτης.
Επίσης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής επιθυμεί, σύμφωνα με πληροφορίες, να λυθούν το συντομότερο δυνατόν τα προβλήματα που έχουν προκύψει με την κατασκευή του αρχικού τμήματος της γραμμής 4 του μετρό (Άλσος Βεΐκου – Γουδή) με 14 σταθμούς. Πρόκειται για το μεγαλύτερο νέο δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020, με το αρχικό κόστος του να έχει υπολογιστεί στα 1,45 δισεκατομμύρια ευρώ, όπου, εάν προσθέσουμε και τον ΦΠΑ, ανεβαίνει στα 1,8 δισ. Η δημοπράτηση της γραμμής ανακοινώθηκε από τον κ. Σπίρτζη την άνοιξη του 2017. Παρόντα δηλώνουν τέσσερα σχήματα κατασκευαστικών εταιριών: το ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – Vinci – Siemens AG «TVS», το ΑΒΑΞ Α.Ε. – Ghella SpA – Alstom Transport S.A., το Άκτωρ ΑΤΕ – Ansaldo STP SpA – Hitachi Rail Italy SpA και το FCC – Αrchirodon – Μυτιληναίος.
Αρχικά, η Αττικό Μετρό ενέκρινε και τα τέσσερα σχήματα, ωστόσο μια ένσταση από ανταγωνιστή έθεσε εκτός κούρσας διεκδίκησης την τέταρτη κοινοπραξία, η οποία όμως προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, επικαλούμενη μεταξύ άλλων την ύπαρξη καρτέλ στον κατασκευαστικό κλάδο. Ο κ. Καραμανλής επιθυμεί τη συνέχιση του διαγωνισμού. Σημειωτέον ότι στις 31 Ιουλίου η Αττικό Μετρό Α.Ε. έστειλε τα αποτελέσματα των τεχνικών προσφορών μεταξύ του δεύτερου και του τρίτου σχήματος εταιριών. Αυτό που απομένει είναι η ανάδειξη του αναδόχου και, βάσει των εκτιμήσεων που υπάρχουν, η υπογραφή της σχετικής σύμβασης θα γίνει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020. Πάντως, η Επιτροπή Διαγωνισμού της Αττικό Μετρό υπέβαλε στις 26 Ιουνίου, λίγες ημέρες δηλαδή πριν από τις εθνικές εκλογές, το πρακτικό έγκρισης των αποτελεσμάτων της πρώτης φάσης του διαγωνισμού, το οποίο εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας. Τώρα, ο υπουργός τονίζει με νόημα ότι «εξετάζουμε όλα τα δεδομένα, τα αξιολογούμε και θα χαράξουμε τη στρατηγική μας».
Προμήθεια οικίσκων για στέγαση προσφύγων
«Οσμή» σκανδάλου φαίνεται, όμως, ότι υπάρχει και στην προμήθεια 1.150 οικίσκων για την προσωρινή στέγαση προσφύγων, με αρχικό προϋπολογισμό 14 εκατομμυρίων ευρώ, που δόθηκαν επίσης με απευθείας ανάθεση από τον τέως υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη. Σε ερώτηση που είχαν καταθέσει την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο οι βουλευτές του Ποταμιού κ. Ψαριανός, Μαυρωτάς, Αμυράς και Φωτήλας (και οι τέσσερις βρίσκονται σήμερα στις τάξεις της Νέας Δημοκρατίας), είχαν χαρακτηρίσει εξωφρενικό το ποσό των 14 εκατομμυρίων ευρώ που είχε προϋπολογιστεί και επεσήμαιναν ότι η απουσία προκήρυξης σχετικού διαγωνισμού είναι αντίθετη τόσο με την κοινοτική όσο και με την εθνική νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων. Όπως έγραφαν στην ερώτηση, «μετά την ολοκλήρωση του εξαιρετικά σύντομου διαγωνισμού, προέκυψαν 4 επιλέξιμες εταιρίες, που… καμία σχέση δεν έχουν με τον υπουργό, ενώ το τελικό κόστος της προμήθειας διαμορφώθηκε κοντά στα 12 εκατομμύρια ευρώ, ποσό κατά 30% υψηλότερο από τον μέσο όρο της αγοράς».
Οι εξαιρέσεις διαγωνισμών και μελετών
Υποψίες έχει κινήσει και μία ακόμη απόφαση του κ. Σπίρτζη. Ο τέως υπουργός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είχε ζητήσει την εξαίρεση από το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων, τουλάχιστον έως τον Απρίλιο του 2017, τους διαγωνισμούς και τις μελέτες για τα δημόσια έργα, με την άκομψη αιτιολογία ότι… το σύστημα και οι υπάλληλοι δεν ήταν ακόμη έτοιμα! Σε όλους τους άλλους τομείς της Δημόσιας Διοίκησης, όμως, όλως τυχαίως, το σύστημα ήταν καθ’ όλα επαρκές…
Πηγές από το υπουργείο Οικονομίας εκείνης της εποχής έφεραν τον κ. Σπίρτζη να είχε ζητήσει την πλήρη εξαίρεση των δημοσίων έργων και των μελετών από το εν λόγω σύστημα – και, αφού δεν τα κατάφερε, ζήτησε την παράταση.
Οι φυσικές καταστροφές στα Χανιά
Και, σαν να μην έφταναν όλα αυτά, δύο ημέρες πριν από τις εκλογές του Ιουλίου αποκαλύπτεται ότι ο απερχόμενος υπουργός διόρισε στενούς συνεργάτες του σε νεοσύστατο φορέα στα Χανιά. Η νέα υπηρεσία φέρει τον τίτλο «Τομέας Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Νομού Χανίων» και υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Εκεί, εκτός από τον γιο τραγουδιστή (που παραδέχθηκε ανοιχτά ότι είχε ζητήσει ρουσφέτι από τον κ. Σπίρτζη και του το έκανε, επειδή βοήθησε τον ΣΥΡΙΖΑ), προσλήφθηκαν συνολικά 26 άτομα, μεταξύ των οποίων σε έναν φορέα και δύο μέλη της ίδιας οικογένειας. Σύμπτωση…
Του Θεοφάνη Αυγερινού
paraskhnio.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.