Κινήσεις υποχωρήσεων κάνει το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων, με μικρά βήματα προς τα εμπρός για τον ΟΛΠ και τα αεροδρόμια, ενώ εξελίξεις μπορεί να έχουμε από την ερχόμενη εβδομάδα και για το Ελληνικό.....
Τα πάντα ωστόσο εξαρτώνται, αφενός, από το αν θα υπάρξει συμφωνία με τους δανειστές, αφετέρου, από την ευόδωση της «επαναδιαπραγμάτευσης» με τους εμπλεκόμενους επενδυτές για αλλαγές στους όρους των διαγωνισμών, χωρίς όμως απρόοπτα όπως δικαστικές εμπλοκές. Αναζητώντας την κατάλληλη φόρμουλα στο θέμα των αεροδρομίων, τον «κάβο» που θα δέσει τον πλειοδότη επενδυτή στο ΟΛΠ και τη λύση που θα ξεπεράσει τις αντιδράσεις για το «ξεπούλημα» του Ελληνικού, κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ επιχειρούν να ξεκολλήσουν τις τρεις πιο «βαριές» αποκρατικοποιήσεις, αλλά τα ερωτηματικά είναι πολλά - και δεν πρόκειται μόνο για τους υπουργούς που συνεχίζουν να διαφωνούν.
ΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ. Στην περίπτωση των 14 αεροδρομίων, η προ ημερών συνάντηση Σταθάκη με τον επικεφαλής της Fraport Στέφαν Σούλτε έγινε σε κλίμα «αμοιβαίας διάθεσης για αναθεώρηση της σύμβασης». Ωστόσο, ακόμη η γερμανική πλευρά δεν έχει εκφραστεί επίσημα σχετικά με τις αλλαγές που ζητά η κυβέρνηση. Η βασικότερη είναι να αποκτήσουν μερίδιο στην κοινοπραξία το Δημόσιο ή και οι δήμοι. Αν όμως συμβεί κάτι τέτοιο δεν αποκλείεται να επηρεαστούν προς τα κάτω το εφάπαξ τίμημα 1,25 δισ. ευρώ και το ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ, τα οποία συνδέονται με τη δέσμευση των Γερμανών για επενδύσεις 330 εκατ. ευρώ την πρώτη τετραετία και 1,4 δισ. ευρώ συνολικά κατά τη διάρκεια των 40 ετών της παραχώρησης. Με τη σειρά της, αυτή η εξέλιξη θα μπορούσε να προκαλέσει προσφυγές τόσο από μειοδότες στον διαγωνισμό όσο και αυτεπάγγελτα από τη Γενική Διεύθυνση Αγοράς (DG Market) της Κομισιόν, έργο της οποίας είναι ακριβώς να ελέγχει κατά πόσον οι προκηρύξεις των κρατών-μελών εφαρμόζονται ως έχουν.
ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ. Παρόμοιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν και στο μεγάλο λιμάνι (ΟΛΠ), όπου επίσης η κυβέρνηση αναζητά συμβιβασμό αλλά με πώληση του 51%, αντί για το αρχικό 67%. Συζητήσεις με τους τρεις πιο ένθερμους ενδιαφερομένους έχουν αρχίσει (κινεζική COSCO, ολλανδική APM Terminals, θυγατρική της πανίσχυρης δανικής Maersk, και φιλιππινέζικη ICTS) και σύμφωνα με την ελληνική πλευρά διαφαίνεται ανταπόκριση τόσο για τη μείωση του ποσοστού διάθεσης όσο και για την αύξηση του ετήσιου εσόδου του Δημοσίου από τον παραχωρησιούχο, το οποίο σήμερα είναι 2%. Πιθανότατα μάλιστα από εβδομάδα το ΤΑΙΠΕΔ να ανακοινώσει ημερομηνία σύγκλησης του Διοικητικού Συμβουλίου προκειμένου να ξεπαγώσει και επίσημα ο διαγωνισμός. Επίσης την ερχόμενη εβδομάδα ενδέχεται να ξεκινήσει διαδικασία ενημέρωσης από το ΤΑΙΠΕΔ προς την κυβέρνηση σχετικά με το Ελληνικό. Από τα βήματα που απομένουν για να ξεκολλήσει, μέχρι τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν προς όφελος του Δημοσίου στη σύμβαση με την κοινοπραξία, της οποίας ηγείται η Lamda Development.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.