ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ
Με εξαίρεση την πώληση και επαναμίσθωση (sale & lease back) των 28 ακίνητων του ελληνικού Δημοσίου, απίθανο θεωρείται μέσα στο β΄ τρίμηνο του 2014 κάποια αποκρατικοποίηση ν’ αποφέρει σημαντικά
έσοδα στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων και στο Δημόσιο. Το ίδιο ισχύει και για το γ΄ τρίμηνο του έτους, ενώ μόνο στο δ΄ τρίμηνο του 2014 αναμένεται να υπάρξουν κάποια σημαντικά έσοδα. Αυτά εκτιμάται ότι θα προέλθουν από τις αποκρατικοποιήσεις των ΔΕΣΦΑ, ΟΛΠ, ΕΥΑΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού), Αστέρα Βουλιαγμένης και περιφερειακών αεροδρομίων. Για τις συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις, υπάρχουν σημαντικές πιθανότητες να κλείσουν μέσα στο γ΄ τρίμηνο του έτους, έτσι ώστε μέχρι το τέλος του έτους να υπάρξει εκταμίευση μέρους ή του συνόλου των τιμημάτων που πρόσφεραν οι προτιμητέοι επενδυτές.Το πιο μεγάλο στοίχημα για το Ταμείο, ωστόσο, για φέτος παραμένει η τιτλοποίηση εσόδων από την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου. Ο προγραμματισμός αναφέρει ότι η πρώτη διάθεση τίτλων θα πραγματοποιηθεί τον Νοέμβριο του 2014, με στόχο την άντληση 350 έως 500 εκατ. ευρώ. Ωστόσο πολλοί είναι εκείνοι που αμφιβάλλουν αν θα έχει προχωρήσει τόσο γρήγορα το «ξεκαθάρισμα» των ακινήτων που έχει αναλάβει η ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.) να πραγματοποιήσει, προκειμένου η τιτλοποίηση να περιλάβει αποκλειστικά «καθαρά» ακίνητα. Ως «καθαρά» ακίνητα θεωρούνται εκείνα που δεν εμφανίζουν καταπατήσεις, νομικές διεκδικήσεις τρίτων κ.λπ. Η ολοκλήρωση της τιτλοποίησης επομένως θα δείξει αν ο στόχος των εσόδων θα ανέλθει στο 1,5 δισ. ευρώ. Χωρίς την τιτλοποίηση των ακινήτων να ολοκληρώνεται μέσα στο έτος, τα έσοδα δεν θα ξεπεράσουν το 1,0 έως 1,1 δισ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά, ως οι πιο πιθανές αξιοποιήσεις που αναμένεται να φέρουν έσοδα φέτος, αναφέρονται εκείνες των 28 ακινήτων (261 εκατ. ευρώ), της ΔΕΣΦΑ (187 εκατ. ευρώ) και του Αστέρα Βουλιαγμένης (100 εκατ. ευρώ). Πρόκειται για ήδη κλεισμένες συμφωνίες, οι οποίες μέχρι το τέλος του έτους θα αποφέρουν 560 εκατ. ευρώ.
Εκτός από τις προαναφερθείσες περιπτώσεις, υπάρχει και μια σειρά άλλων, μικρότερων αποκρατικοποιήσεων που αναμένεται να φέρουν έσοδα μέσα στο 2014. Πρόκειται για την αξιοποίηση της άδειας του ιπποδρομιακού στοιχήματος, κάποιες μαρίνες (Αλίμου) και κάποιους μικρούς λιμένες (Πύλου, Χίου κ.λπ.). Επίσης μια σειρά αξιοποιήσεων ακινήτων ενδεχομένως ν’ αποφέρει κάποια έσοδα, τα οποία, ωστόσο, δεν θα μεταβάλουν ριζικά την εικόνα του προγράμματος. Ενδεχομένως, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, πολλά έσοδα να μην αποφέρει και η αποκρατικοποίηση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, αλλά ο αντίκτυπος μιας συμφωνίας για την ιδιωτικοποίησή τους μπορεί να είναι μεγάλος.
Συγκρούσεις
Οι αποκρατικοποιήσεις κυλούν αργά, καθώς πολιτικές συγκρούσεις και νομικές προσφυγές εντός και εκτός της Ελλάδος βάζουν σημαντικά εμπόδια στη διαδικασία υλοποίησής τους. Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) αναφέρονται σε μια διαδικασία η οποία, εκτός από πολλά εμπόδια, περιλαμβάνει και μια σειρά «αθέατων» βημάτων που στόχο έχουν την ωρίμανση των αποκρατικοποιήσεων.
Οι ίδιοι αναφέρουν ότι μόνον η αποκρατικοποίηση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ θα απαιτήσει την υπογραφή εννέα συμβάσεων, εκ των οποίων οι δύο θα αφορούν την πώληση των μετοχών των δύο επιχειρήσεων και οι υπόλοιπες θα σχετίζονται μεταξύ των προς αποκρατικοποίηση εταιρειών και του Δημοσίου, της ΓΑΙΑΟΣΕ, της ΟΣΕ κ.λπ. Επίσης η αποκρατικοποίηση των λιμένων και των υδάτων της χώρας κωλυσιεργεί, αφού πέρα από τις προσφυγές που υπήρξαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, δεν υπάρχει το πλαίσιο ελέγχου της λειτουργίας των αγορών, κυρίως σε ό,τι αφορά τη ρύθμισή τους. Για τον λόγο αυτό, παρόλο που εκφράστηκε ισχυρό ενδιαφέρον για τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, η διαδικασία δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το δ΄ τρίμηνο του 2014.
Κριτική αλλά και... κατανόηση από την τρόικα
Τις αδυναμίες στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων εντοπίζει και η τρόικα, στην τελευταία αξιολόγηση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος. Ωστόσο, παρά τις τεράστιες καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί μέχρι σήμερα, η τρόικα φαίνεται να στηρίζει τη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ. Στην έκθεση που δημοσιοποίησε πριν από λίγες ημέρες το ΔΝΤ, γίνεται λόγος για την αναγκαιότητα μεγαλύτερου ελέγχου των περιουσιακών στοιχείων από το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ σημειώνει ότι δεν είναι πάντοτε διασφαλισμένη η συνεργασία του με τα διάφορα υπουργεία. «Οι καθυστερήσεις (στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων) αποδίδονται σε πολλούς παράγοντες: την εκ των πραγμάτων απουσία ελέγχου του Ταμείου σε ορισμένα από τα περιουσιακά του στοιχεία, την απουσία εργαλείων για την πώληση μειοψηφικών συμμετοχών, τα εμπόδια στην προετοιμασία πώλησης ακινήτων (τίτλοι ιδιοκτησίας και έκδοσης αδειών), τις χρονοβόρες ρυθμιστικές διαδικασίες, τις αναγκαίες ρυθμιστικές δομές για τις βιομηχανίες δικτύων, την ανάγκη για συνεκτική υποστήριξη από διάφορα υπουργεία, η οποία συχνά δεν είναι διασφαλισμένη. «Πολλοί παράγοντες», καταλήγει η έκθεση του ΔΝΤ, «βρίσκονται εκτός της δικαιοδοσίας του ΤΑΙΠΕΔ και προσφέρουν ευκαιρίες για αντιστάσεις από ιδιοτελή συμφέροντα». Για τον λόγο αυτό, η τρόικα πρότεινε και πέτυχε την ενίσχυση του Ταμείου, με την ενίσχυση των χρηματοοικονομικών εργαλείων του, την εκχώρηση της δυνατότητας ορισμού και αλλαγών μελών στα Δ.Σ. των προς αποκρατικοποίηση επιχειρήσεων κ.ά.
πηγή:Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια τα οποία είναι υβριστικά, προκλητικά ή συκοφαντικά θα διαγράφονται. Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις και προωθείται ουσιαστικός διάλογος.
@ Την νομική ευθύνη των σχολίων την έχουν οι ίδιοι οι σχολιαστές.